Utredning av nytt opplegg for trafikantbetaling

Et effektivt, sikkert og miljøvennlig transportsystem er en forutsetning for utviklingen i Oslo og Akershus. Den økende biltrafikken er en av Oslo-områdets største utfordringer.

Statens vegvesen Region øst presenterte fredag forslag til utredningsprogram for en mulig Oslopakke 3 for politikere i Oslo og Akershus.Ønskene om trafikkløsninger i hovedstadsområdet overskrider de økonomiske rammene, selv med brukerbetaling etter 2007. Forslaget til utredningsprogram skal gi politikerne grunnlag for å drøfte strategier for prioritering, og hvilke former for trafikantbetaling som bør utredes. Dagens trafikk nær tålegrensen Dagens trafikk er nær tålegrensen i indre deler av Oslo, og kapasiteten på kritiske deler av hovedvegene antas overskredet i 2015. Vegtrafikken vil øke med omtrent 30 prosent frem mot 2025, dersom veksten ikke dempes. Dette betyr store forsinkelser i større deler av døgnet, og er spesielt uheldig for næringslivet og kollektivtrafikken. Trafikken vil spres til bolig- og sentrumsområder, noe som er svært negativt for sikkerhet og miljø. Det er ikke mulig å vegbygge seg ut av denne utfordringen. Bedret framkommelighet, økt sikkerhet og reduserte miljøproblemer For å sikre framkommeligheten, øke sikkerheten og redusere miljøproblemene, er fortsatt utvikling av transportsystemet nødvendig. Samtidig bør veksten i biltrafikken begrenses og kollektivandelen økes sentralt i regionen, blant annet ved å regulere biltrafikken. Biltrafikantbetaling etter 2007, en mulig Oslopakke 3, kan bidra til gjennomføring av disse strategiene. Positive erfaringer med Oslopakke 1 og 2 Transportøkonomisk institutt (TØI) har gjennomført en evaluering av Oslopakke 1 og 2, som er et godt grunnlag for videre arbeid med Oslopakke 3. TØI har sendt en egen pressemelding på evalueringen i dag.