Snøhvit-sprekken

Statoil har nå krøpet til korset når det gjelder Snøhvit. Prosjektet kan bli fire til seks milliarder dyrere enn det man hittil har snakket om. Og vi minner om at dette ikke er første kostnadssprekk. Det er mange årsaker til dette, men vi er ikke et øyeblikk i tvil om at mye av problemene denne gang skyldes valget av det billige spanske alternativet. Som i fregattsaken har blåøyde nordmenn igjen blitt lurt opp i stry.

I en åpen verden må man selvsagt akseptere likeverdig konkurranse fra mange land når så store prosjekter er ute på anbud. Men når man diskuterer pris, må man også ta en rekke andre hensyn. Dette med leveringssikkerhet og kompetanse i alle ledd er selvsagt innlysende. Men vi har inntrykk av at man hele tiden har vært fokusert på rimeligste pris på anbudstidspunktet. Dette har vist seg å bli skjebnessvangert både for Sjøforsvaret og for Statoil. Til syvende og sist er det skattebetalerne som må ta regningen. Vi vet at hadde fregattene blitt bygget i Norge, har vi i dag hatt et levedyktig verksted i Kristiansund (Sterkoder) som også hadde store utbyggingsplaner som byggenæringen ville ha fått glede av. Det samme gjelder norsk verkstedindustri når det gjelder Snøhvit. Dette ville ha skapt mange arbeidsplasser som igjen har generert store skatteinntekter til Norge. Vi tror at en norsk løsning ville blitt billigere og opplagt langt bedre.