Viktig å holde trykket

Rådgivende Ingeniørers Forening – RIF – arrangerer onsdag sitt Høstmøte på Holmenkollen Park Hotell. En rød tråd i arrangementet er State of the Nation. RIF har aldri tidligere i historien fått så mye omtale som etter at dette prosjektet ble lansert på Byggedagene i 2010. Men så avdekket også dette prosjektet hvor ille det står til med mye infrastruktur her i landet. 800 milliarder kroner må bevilges for å rette opp skuta.

 

RIFs leder Liv Kari Hansteen og styret i RIF skal ha all honnør for den fantastiske jobben som er gjort med dette prosjektet – og den oppfølgingen man har sett senere. Men skal man lykkes er det helt avgjørende at man holder trykket oppe – ikke minst i forhold til politikerne og til byråkratiet.

På Høstmøtet kommer både Erna Solberg (som kan bli vår neste statsminister) og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa. Vi tror at mange rådgivende ingeniører har større tro på hva en borgerlig regjering kan gjøre enn hva vi har sett hva den rødgrønne regjeringen evner når det gjelder infrastruktur. Vår nåværende statsminister synes å være helt fraværende når det gjelder de problemstillinger som State of the Nation har tatt opp. Det er ellers utrolig sjelden han møter byggenæringen på møter og konferanser. Hans interesser synes å være på helt andre områder.

Dette at Stoltenberg ikke evner og forstår hva teknologer mener ble også bekreftet av professor og økonom Erik S Reinert som på Høstmøtet gikk til frontalangrep på dagens økonomiske teorier. Han mener at mange av dagens økonomer og politikere ikke forstår hva innovasjon egentlig betyr.

Tidligere konsernøkonom i DnB NOR, Nils Terje Furnes, gikk også til rette med de samfunnsøkonomiske analyser som legges til grunn for dagens styresett. Dagens kost/nyttefortolkning gjør at det aller meste som investeres i samferdselssektoren er tapsprosjekt. Selv det nye dobbeltsporet Ski – Oslo er et enormt tapssluk slik man regner i Finansdepartementet.

Svinesundbrua er lønnsom i Sverige, men total ulønnsom i Norge. Men det er vel ikke tvil om at det er nordmennene som har mest nytte av broen. Dette viser hvor håpløst dagens system er.

Erna Solberg holdt forøvrig et svært så engasjert innlegg på Høstmøtet. Hennes budskap var klart. Blir det regjeringsskifte blir det fart på Norge - og da blir det penger til infrastruktur. Hun gjentok også ønsket om at vi må bygge langt flere OPS-prosjekter. Dette er mer enn en finansieringsmetode. OPS gir den mest effektive utbyggingen. Målet må være at hele hovedvei-nettet i hele Norge må bygges ut gjennom slike OPS-prosjekter. Dette er langsiktig satsing. Vi må tenke nytt  - her har Opseth og Sandmann helt rett, sa hun. Og vi er så enig så enig.

På Høstmøtet fikk både Erna Solberg og Magnhild Meltveit Kleppa svare for seg.  I salen var man nok mest tilfreds med svarene fra Solberg. Jan Halstensen som er styreleder i BNL, mente at det må bevilges langt mer til vei og bane. Opplysningen fra samferdselsministeren om at man nå har passert 300 millioner kollektivreisende i Norge  i året (opp 10 millioner fra i fjor) er hyggelig, men skal utviklingen fortsette må også bevilgningene økes, sa Halstensen. Det å bruke mindre enn 15 % til samferdselsformål i forhold av det man bruker i byggenæringen hvert år, viser hvor håpløst man er kommet på etterskudd på dette viktige området.

På direkte spørsmål fra Byggeindustrien svarte Meltvedt Kleppa noe unnvikende på det utspillet  Opseth /Sandmann er kommet med. Men hun sa at det skal arbeides med alternative finansieringsformer. Mange er spent på hva som kommer ut av det.

Jernbanedirektør Elisabeth Enger var selvsagt til stede. Hun har jo mange store oppgaver som interesserer rådgiverne – o g skal hun makte å løse noen av de oppgavene som venter, må hun også spille på lag med rådgiverne, med entreprenørene og med alle andre aktører i byggenæringen.

Den store nyheten fra Jernbanedirektøren er at man fra nå av skal satse langt mer på å konkurranseutsette det meste av virksomheten – det betyr mer oppdrag for de rådgivende ingeniørene og for de andre aktørene i byggenæringen. Tradisjonelt har Jernbaneverket holdt kortene tett til brystet – og de har vært opptatt av å gjøre alt selv. Men nå er det duket for forandringer. Og takk for det.

Jernbaneverket har mye å lære av Statens vegvesen – og ikke minst av Statsbygg som tidligere var ”verst” i klassen. Det å høre Hilde Nordskogen, som er direktør byggherre i Statsbygg var nok som musikk i ørene for ingeniørene som var til stede. Dette er virkelig en institusjon som har begynt å tenke moderne - og ikke minst på samspill mellom de ulike aktørene.

 

Byggeindustrien er til stede på Høstmøtet. Vi kommer med referater fra møtet både på bygg.no og i bladet.