Vi trenger en ny Opseth

Vi er helt enig med tidligere samferdselsminister Kjell Opseth som refser Regjeringen for et for svakt utbyggingstempo både når det gjelder vei og bane. Årsaken til at det er så galt er selvsagt alt for små bevilgninger over alt for lang tid – og at vi har en planprosess som tar uendelig lang tid. 10 år er ikke uvanlig for å få vedtatt en utbyggingsplan. Ja, vi har eksempler på at enkelte planer kan ha en behandlingstid på flere tiår! Før man kan bygge noe som helst må både gud og hvermann få uttale seg – ofte flere ganger. Ankemulighetene er grenseløse.

Opseth var omstridt, men han fikk gjennomført sakene sine på en effektiv måte. Siden har ingen samferdelsministre nådd han til knærne en gang. I et innlegg i Aftenposten skriver han (sammen med Matz Sandemann) om ”Plan og utbygging på krabbegir”. De mener at planleggingen må erstattes med statlige reguleringsplaner hvor alle riksveier og jernbanestrekninger legges inn. Dette betyr at kommunene settes til side – og man får en helhetlig plan. Dette ble gjort i forbindelse med utbyggingen av Gardermobanen – og det skal også brukes ved utbyggingen av jernbanestrekningen Ski – Oslo.

Vi mener at bevilgningene må økes betydelig. Ellers er vi ikke redd for at vi ikke skal ha nok kapasitet i byggenæringen til å ta de oppgaver som kommer. Anleggsbransjen kan raskt kaste seg rundt - og ved å bruke nye, moderne og avanserte maskiner kan utrolig gjøres uten at alt for mange mennesker blir engasjert. Slikt skremmer nemlig Finansdepartementet som da plutselig snakker om press i økonomien. Vi kan gjerne bruke 100 milliarder ekstra i oljeutbyggingen i Norge, men skal man bruke en krone mer til vei og anlegg kommer blålysene på.

Alle er enig om at vi har et enormt etterslep og et enormt behov for bedre veier og bedre jernbane.