Kleppa åpnet Romkonferansen

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (SP) manet til samarbeid mellom aktører for å utvikle gode kollektivknutepunkt da hun åpnet Romkonferansen 2010.

Konferansen som ble arrangert mandag 3. november gikk under tittelen ”Hvordan utvikler vi gode kollektivknutepunkt”? Svaret på det spørsmålet interesserer Rom Eiendom, som er et heleid datterselskap av NSB og eier de 350 jernbanestasjonene i Norge. I tillegg forvalter selskapet nærmere 1 000 bygg og 3 300 leiekontrakter.

I Samferdselsdepartementets eierskapsmelding står det at det er Rom Eiendom som har oppgaven med å utvikle gode kollektivknutepunkt.

- Dette er en oppgave vi tar på det aller største alvor og derfor har vi forsøkt å samle alle våre gode samarbeidspartnere her i dag. Det har vi lykkes med. Det er når vi setter oss ned sammen med representanter fra kommunene, fylkeskommunene, NSB, Flytoget, Ruter, Jernbaneverket, private utbyggere og arkitekter og alle andre gode rådgivere og samarbeidspartnere at vi oppnår de virkelig gode løsningene, uttalte Pål Berger, administrerende direktør i Rom Eiendom i sin innledningstale.

Skape effektive knutepunkt

- Dette handler om å skape effektive knutepunkt der tog, buss, bane og taxi er koordinert og informasjonen fungerer godt. Vi må bygge trygge knutepunkt der mangfold, arkitektur, belysning og tilstedeværelse sørger for at unge og gamle også ønsker å være der på kveldstid. Og det handler om å bygge hyggelige og inkluderende knutepunkt med tilleggsverdi som service, en god kopp kaffe, en god bok eller bare en god møteplass som bidrar til at byen eller tettstedet får tilbake den gode, gamle skysstasjonfølelsen. Jeg tror det er en verdi som også flere større byer leter etter, uttalte han.

Tema for konferansen var blant annet knutepunktsutvikling som byutvikling, hvilke kvaliteter samferdselsaktørene og næringslivet ønsker i et godt kollektivknutepunkt og kollektivknutepunktet i et miljøperspektiv.

- For oss som eier landets jernbanestasjoner som utgjør kjernen i kollektivknutepunktet, er dette tema vi virkelig ser fram til å høre mer om. Vi tror svarene på disse spørsmålene er helt avgjørende for å nå den helt overordnende målsetningen om å få flere til å reise kollektivt framfor å velge bilen, sa Berger.

Kollektivt er løsningen for byen

Statsråd Kleppa er engasjert i kollektivsatsing og jernbane og hadde møtt opp for å åpne konferansen.

- Kollektivtransport handler om å gjøre hverdagen enklere for folk gjennom god framkommelighet på en klimavennlig måte, sa samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i sin åpningstale.

Kleppa framholder at det er kollektivtransport som er løsningen for byen.

- Vi har egentlig ikke noe annet valg enn å satse på økt kollektivtransport. Med befolkningsveksten som er stipulert i Oslo, vil det ikke være nok areal til et effektivt veisystem basert på økt bilbruk. Vi ser tendensen og må forholde oss til den og vi ser en liknende utvikling i flere andre byer, sa hun.

Statsråden synes det er gledelig å se at flere av de største byene er i ferd med å lykkes. Kollektivtrafikken i Oslo har de senere årene snudd en negativ trend til en til dels sterk vekst.

- Hovedutfordringen for jernbanen er at infrastrukturen mange steder er gammel og nedslitt, det fikk vi rikelig avdekket i løpet av vinteren. Først når infrastrukturen blir bedre får vi redusert avvikene og få mer fornøyde togpassasjerer. Derfor er det et stort behov for videre satsing på jernbanen, framover, uttalte Kleppa. Regjeringen har i NTP 2010 -2019 et mål om å investere 92 milliarder på jernbanen.

- For å lykkes med jernbanesatsingen og kollektivtrafikken, er gode knutepunkt helt nødvendig. Regjeringen er opptatt av en bærekraftig byutvikling. Vi mener en tett og konsentrert utbygging er viktig. Handel, service, boliger og kontorer skal ligge så tett som mulig, slik at transportbehovet i utgangspunktet skal være så lite som mulig, sa statsråden.

Maner til godt samarbeid

For Rom Eiendom ikke minst jernbaneverket en sentral samarbeidspartner.

- Som eier har Rom også en viktig koordinerende rolle. Det er viktig å legge til rette for at buss, trikk og t-bane får stoppesteder ved jernbanen, poengtere samferdselsministeren.

Hun oppfordrer alle parter om å samarbeide om rutetider for å få et mest mulig sammenhengende tilbud.

- Reisetiden til stasjonene og gangtid inne på stasjonen må gjøres så kort som mulig. Det må være lett å finne tog, buss og taxi. Overgangen mellom de ulike transportmidlene må bli bedre mange steder. Fellesareal for buss og tog bidrar til et mer publikumsvennlig tilbud og derigjennom en mer miljøvennlig transportsektor, sa hun.

Nye Oslo S - et prestisjeprosjekt

Statsråden trakk fram utviklingen av nye Oslo S som et spennende prosjekt. Mer enn 150 000 mennesker trafikkerer det som for mange er selve innfartsporten til Norge og Oslo hver dag. Nå er et nytt Oslo S under planlegging, og i framtiden vil 300 000 mennesker passere kollektivknutepunktet. Store deler av det dagens Oslo S må rives og bygges på nytt.

– Nye Oslo S skal bli Norges største og mest moderne kollektivknutepunkt. Jeg har en oppfordring til dere som skal samarbeide for å realisere prosjektet; la nye Oslo S og Jernbanetorget bli et forbilde som viser hvordan prinsippet om universell utforming kan settes ut i livet, uttalte statsråden.