Pressede marginer for Skanska

– Tallene for tredje kvartal er en refleks av situasjonen knyttet til finanskrisen, sier adm. direktør Petter Eiken i Skanska Norge til Byggeindustrien.

Entreprenørvirksomheten i Skanska Norge nådde en omsetning på 2,4 milliarder kroner i tredje kvartal, med et resultat før skatt på 34 millioner kroner, noe som gir en resultatmargin på 1,4 prosent.

Eiken peker på at de har tatt propsjekter med pressede marginer, noe som gir seg utslag i tallene for tredje kvartal.

Omsetningen i kvartalet viser en økning på fem prosent fra samme periode i 2009. Lav kontrahering i de første kvartalene av fjoråret gjør at omsetningen hittil i år ligger noe bak tilsvarende periode i 2009.

Resultatet for Skanskas samlede virksomhet etter tredje kvartal endte på 296 millioner kroner, mot 295 millioner kroner på samme tid i 2009. Den samlede omsetningen i selskapene endte på 7,45 milliarder kroner.

Resultatet etter tredje kvartal fordeler seg med 234 millioner kroner for entreprenøren Skanska Norge og 62 millioner kroner for Skanska Bolig.

Totalt for 2010 regner han med at året blir svakere enn normen for selskapet.

Det lysner
Eiken peker på at markedet nå er i ferd med å lysne litt.

– Men markedet i 2010 er svakere enn hva jeg trodde for en tid siden. Det er først i 2011 vi vil få produksjon av boliger som monner, sier han.

Eiken peker på at ordrereserven er på vei oppover og at de har fått mange gode tilslag.

De har inngått kontrakter for 7,9 milliarder kroner hittil i år og har ved utgangen av tredje kvartal en total ordrereserve på 8,5 mrd, som er en økning på 1 mrd fra årsskiftet. To av de største prosjektene som ble kontrahert i kvartalet er KBS kjøpesenter i Trondheim (470 mill), UHN 03 Holmenentreprisen (380 mill).

- Ordresituasjonen er tilfredsstillende og gir et godt grunnlag for vekst i 2011, sier Eiken.

Han forteller at selskapet den senere tiden brukt store krefter på å bli mer konkurransedyktige, mer effektive og sørge for at samarbeidet internt i konsernet fungerer bedre.

Best innen bygg
Eiken sier at ordrereserven er mest tilfredsstillende innen bygg.

– Det er tøff konkurranse innen anlegg. Offentlig sektor har gjennom mange år delt opp prosjekter i biter, noe som har utarmet anleggssektoren. Det er blitt veldig mange små virksomheter som ikke agerer utfra kompetanse, mener Eiken.

Skanska Bolig
Optimismen i boligmarkedet er tilbake. Lavt rentenivå og en oppdemmet etterspørsel etter boliger gjør at det er godt salg i de fleste av Skanska Boligs prosjekter.

– Ved utgangen av tredje kvartal selger vi mer enn vi hadde prognostisert for kvartalet, og har også økt prisnivået på våre leiligheter betraktelig, forteller Margrethe Kielland, salgs og markedsdirektør i Skanska Bolig.

Skanska Bolig har en ambisiøs vekstmålsetning. Selskapet ønsker å plassere seg blant de største boligutviklerne i sine markedsområder Oslo, Bergen og Stavanger.

– Vi har i år hatt høy fokus på å få gjennomført investeringer i tomter i disse områdene for å realisere virksomhetsvekst i 2011 og fremover, avslutter Kielland.

1) Alle tall og kommentarer iht segmentregnskapet
2) Skanska Norge AS med datterselskaper