Økt press for å få eget Nav-ombud

Halvannet år etter at forslaget om å opprette et eget Nav-ombud kom på bordet, har lite skjedd. Men presset øker.

 

Det var i en periode med en storm av klager mot Nav at forslaget om et eget Nav-ombud ble lansert. Nå øker presset for å innføre ordningen, skriver Bergens Tidende.

– Vi krever at dette ombudet nå snart kommer på plass, sier Laila Maria Reiertsen (Frp), medlem av Stortingets arbeids- og sosialkomité.

Frp har flere ganger fremmet forslag om et slikt ombud, sist i trontaledebatten 4. oktober i år, og Reiertsen får støtte fra både Høyres og SVs medlemmer i komiteen.

Men det er fortsatt langt fram.

– Regjeringen er opptatt av å styrke brukermedvirkningen i Nav, og vi er bekymret for de tilbakemeldinger vi får, særlig når det gjelder service og tilgjengelighet, sier statssekretær Gina Lund (Ap) i Arbeidsdepartementet.

Hun bekrefter at departementet vurderer saken.

– Som omtalt i regjeringserklæringen vurderer vi også en ordning med velferdsombud som skal dekke Nav, sier hun.

Hittil i år har Nav fått omkring 30.000 klager, noe som er en øking på 10.000 sammenlignet med for to år siden. De fleste sakene dreier seg om klager på vedtak, lang saksbehandling og dårlig service. (©NTB)