Grønt lys for bybanen i Bergen

Miljøvernminister Børge Brende har i dag godkjent reguleringsplanene for bybane i Bergen kommune. Innsigelsene er ikke tatt til følge, og Miljøverndepartementet støtter dermed bystyrets vedtak

Bybanen er et viktig og positivt miljøtiltak som vil styrke kollektivtransporten og bygge opp under et godt byutviklingsmønster. Bybanen vil gi kraftig øket trafikkapasitet mellom Minde og Bergen sentrum, noe som også vil avlaste veiene, sier miljøvernminister Børge Brende. Forventet trafikkvekst i sydkorridoren ligger mellom 40% og 70% til 2015. Statens vegvesen Region Vest hadde fremmet innsigelser til banen, men disse er ikke tatt til følge. Departementet har lagt vekt på fremdrift for bybanen og mener nødvendige tiltak på veinettet er tilstrekkelig sikret. Sporvognen skal gå som trikk i sentrum, men hovedsakelig følge egen trasé. Den vil automatisk få grønt lys i alle kryss og ha forkjørsrett foran annen trafikk, slik at den blir uavhengig av køene på veiene. Hensynet til trafikkavvikling og trafikksikkerhet for Storetveitveien, Inndalsveien og Bjørnsons gate samt kryssene Fjøsangerveien/Fabrikkgaten, Fabrikkgaten/Kanalveien og Kanalveien/Minde allé er etter departementets vurdering ivaretatt i reguleringsplanbestemmelsene. Det anses som positivt at biltrafikken kanaliseres fra Bjørnsons gate og Inndalsveien med stor andel boliger, til Kanalveien og Fabrikkgaten som har relativt få boliger. Når det gjelder krysset Fjøsangerveien/Minde allé og ny Solheimsgate finner Miljøverndepartementet det ikke nødvendig å sette rekkefølgebestemmelser til bybanen, men forutsetter at dette vil finne sin løsning lokalt. Detaljprosjekteringen må gi løsning for de enkelte elementene som inngår i planen for Danmarksplass.