Carl Berners plass

Carl Berners plass

Sted: Oslo

Prosjekttype: Opprustning av et av Oslos viktigste kollektivknutepunkt

Entreprisekost.: Ca 125 millioner kroner (Sluttoppgjøret blir betydelig større)

Byggherre:
Statens vegvesen

Hovedentreprenør:
Betonmast Anlegg

Landskapsarkitekt:
Dronninga landskap

Hovedkonsulent: Sweco

Underentreprenører og leverandører: Transportarbeider: Alf Johansen - Granittarbeider: SL Stenlegging - Skinnelegging: Strukton Rail - Asfalt: Skanska Asfalt - Anleggsgartner: Steen & Lund - Belysning: Infratek - Støpeasfalt: NCC Roads - Skinnefuging: QPS - Betongleveranse: Norbetong - Rekkverk: Vik Ørsta - Skilt: Botne fabrikker - Veimerking: Eurostar - Lehus holdeplass: Norfax - Utemøbler: Vestre

– Når jeg ser på det ferdige Carl Berner pro-sjektet og tenker på at vi har vært minst en meter ned fra veggliv til veggliv med full trafikk gjennom krysset, så er det nesten så jeg lurer på hvordan vi har fått det til.

Det sier Dag Sveinung Liven, prosjektleder for Betonmast Anlegg AS. Etter å ha jobbet knappe 2,5 år i et av byens mest trafikkerte kryss kunne hovedentreprenøren overlevere splitter ny Carl Berners plass i oktober. Målsettingen med prosjektet er å øke fremkommeligheten for kollek-tivtrafikken, bedre trafikksikkerheten og øke bokvaliteten for beboerne i området. Det er Statens vegvesen som har styrt utbyggingen av Carl Berners plass, men også Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune har vært tungt inne i prosjektet. Sweco og Dronninga landskap har hatt ansvaret for prosjekteringen.

– Vi har bygd et lappeteppe
Det er vel ingen stor overraskelse at trafikken har vært den største utfordringen under arbeidene med å oppruste Carl Berner krysset, som omfatter Trondheimsveien, Christians Michelsens gate og Grenseveien. Mange trafikanter skjønte at det kunne være lurt å velge alternative veier under anleggsperioden, men allikevel passerte busser, trikker og 20-25.000 private kjøretøyer gjennom anleggsområdet hver dag.

Lappeteppe og puslespill er ord Liven bruker når han skal beskrive byggeprosessen.

– Vi har tatt for oss mindre områder og tilnærmet gjort oss ferdige før vi har flyttet oss til en ny plass. Det å ta bit for bit på denne måten og til slutt ha et komplett bilde er utfordrende, men det er også det som gjør at vi synes slike prosjekter er morsomme å jobbe med, sier Liven og kommer inn på viktige suksessfaktorer i prosjektet.

– En oppgave som dette krever enormt med planlegging. I tillegg trenger man nøkkelpersonell som kan VA-arbeid og se sammenhengen mellom de ulike fagområdene. Vi har hatt andre prosjekter som kan minne om dette, blant annet Jernbanetorget. Det begynner derfor å bli en del folk i Betonmast som har bra med kompetanse på slike komplekse byprosjekter, fortsetter Liven.

Han vektlegger også at et veldig godt samarbeid med byggeledelsen i Statens vegvesen har vært en av de viktigste suksessfaktorene i prosjektet.

God kvalitet og ingen skader
Betonmast Anleggs prosjektleder er strålende fornøyd med kvaliteten de involverte aktørene har levert i prosjektet og ikke minst er han glad for at de under anleggsperioden kan slå i bordet med null fraværsskader.

– Når man har opp mot 90 anleggsfolk jobbene ute i gatene med trafikk på alle kanter er det selvsagt viktig å tenke sikkerhet, understreker Liven.

Uforutsette arbeider
Spaden ble satt i jorda i april 2008 og prosjektet ble overlevert i oktober. I utgangspunktet hadde Betonmast Anlegg en kontrakt på 125 millioner kroner, men på grunn av uforutsette arbeider i grunnen og innlemmingen av aktører som Telenor og Hafslund, som også benyttet muligheten til å legge nye kabler i grunnen, ble byggetiden utvidet og prosjektet betydelig dyrere.

– Vi er til tross for forsinkelsen som har oppstått veldig stolte av å ha overlevert prosjektet til en fornøyd oppdragsgiver, ca 11 måneder etter hva som var opprinnelig planlagt. Vi har ikke sluttoppgjøret klart ennå, men det er snakk om betydelige beløp, så da er det bare å håpe at oppdragsgiver fortsatt er fornøyd etter regningen er oppgjort, sier Liven.

Mye under bakken
Det er liten tvil om at det ligger mye penger og ressurser i det man ikke ser på Carl Berners plass. Foruten å masseutskifte en meter ned i hele anleggsområdet, har Vann- og avløpsetaten sørget for å få byttet ut vannrør som var opp mot 120 år gamle og avløpsrør som var nesten 100 år gamle. Etableringen av rundt 350 kummer har også vært ressurskrevende.

– Den største plasstøpte betongkummen er fire meter høy og 90 kvadratmeter stor, sier Liven. Han kan opplyse om at det er lagt ned 2500 meter med VA-ledninger og bygget 2300 meter overvannsanlegg i prosjektet.

Betydelig beplanting
Andre nøkkeltall fra Betonmast Anlegg forteller at det i prosjektet er lagt 580 meter doble trikkespor, 21.000 kvadratmeter trikkefundamenter, 1.700 kvadratmeter belegningstein og 5.000 meter kantstein. Beplantingen i prosjektet er heller ikke ubetydelig. 200 trær og ikke mindre enn 26.000 staudeplanter gjør Carl Berner betydelig grønnere enn hva det var.

– Dette prosjektet er først og fremst bygget for å bedre forholdene for kollektivtrafikken og gjøre området mer attraktivt for både de som bor der og de som driver butikker. Vi har til og med etablert en liten park i prosjektet, avslutter Liven.

Tekst: Ådne Homleid. Foto: Håvard Vikheim, Statens vegvesen.


Flere prosjekter