Sokna - Ørgenvika nærmer seg

Det var en fornøyd prosjekteringsleder, Helge Thorsby, som i går viste frem traseen for nye rv. 7 fra Sokna til Ørgenvika i Buskerud. Går alt som planlagt starter byggingen høsten 2011, med åpning i 2014.

På folkemunne var det allerede for 70 år siden snakk om å bygge en ny veg fra Sokna i Ringerike kommune til Ørgenvika i Krødsherad kommune. I 1974 ble de første planene om en veg lagt frem. Reguleringsplanene for dagens trasé ble vedtatt i de to kommunene i henholdsvis desember 2007 og januar 2008. Prosjektet skal delvis finansieres ved bruk av bompenger.

Traseen
Nye rv. 7 starter i en rundkjøring litt nord for sentrum av Sokna. Derfra går vegen frem til Lundesgård, hvor det skal bygges en 200 meter lang miljøtunnel forbi Lundesgårdene. Ved Øvergård krysser rv. 7 under Bergensbanen i en undergang. Vegen går deretter i skogsterreng og krysser over Brekkebygdsveien i Juvet bru. Traseen går videre i en svak kurve og passerer iRudselva. Om lag 300 meter etter brua går vegen inn i en ca. 2,8 kilometer lang tunnel gjennom Langevannsåsen. Tunnelen har fått navnet Rallerudtunnelen. Etter tunnelen går vegen ca 4 kilometer i dagen før den går inn i tunnel gjennom Haverstingen. Denne tunnelen har fått navnet Ørgenviktunnelen og er ca. 3,8 kilometer lang. Ny rv. 7 avsluttes i et kryss med dagens rv. 7 ved Ørgenvika.

Bygging av miljøgate i Sokna og ombygging av krysset på Hamremoen inngår også i prosjektet, og starter opp umiddelbart etter åpning av ny rv. 7 i 2014. Det ombygde krysset på Noresund er også en del av rv. 7- prosjektet. Dette ble bygget i 2008.

Vegen bygges med tre kjørefelt i stigningene fra Sokna til Juvet bru, hvor det også monteres fysisk midtdeler. På strekningen mellom tunnelene jobbes det nå med å få til forbikjøringsfelt i begge retninger, også her med fysisk skille av kjørebanene. Tunnelene er 10,5 meter brede og har et oppmerket midtfelt på 1,0 meter. Fartsgrenen på strekningen blir 80 km/t. Det skal monteres viltgjerde på deler av strekningen.

Tidsbesparende
De 17,2 kilometerne med ny veg gir en besparelse på 20 minutter kontra dagens veg. Det er det mange som har merket seg. Matz Sandman, styreleder i Hallingporten Vegfinans AS og tidligere fylkesrådmann i Buskerud, kunne fortelle om stor pågang, særlig fra Oslofolk med hytte i Hallingdal. Selv om vegen går gjennom Ringerike og Krødsherad kommune, er dette først og fremst hallingene som vil få størst gevinst av vegen. Ny riksveg fra Sokna til Ørgenvika vil, sammen med det pågående utbyggingsprosjektet på rv. 7 fra Ramsrud til Kjeldsbergsvingene, ha stor betydning for næringslivet Hallingdal og reisetiden mellom Østlandet og Vestlandet.

D-dag for oppstart i 2011
Planen om oppstart neste år betyr en forsering av prosjektet. I NTP 2010-2019 er det lagt opp til byggestart i 2012 og fullføring i 2019. Regjeringen har imidlertid bedt Stortinget samtykke i at bompengeselskapet får løyve til å ta opp lån og kreve inn bompenger for utbygging og finansiering etter vilkårene i stortingsproposisjonen. Transport- og kommunikasjonskomiteen på stortinget har lagt frem en innstilling hvor flertallet sier ja til en slik ordning. Torsdag 28. oktober skal saken behandles i Stortinget.