COWI vant E6-strekning

COWI trakk det lengste strået i det store veg-/jernbaneprosjektet langs Mjøsa.

Delstrekningen FP3 mellom Strandlykkja og Labbdalenomfatter prosjektering av 10 kilometer firefelts E6, 2 plankryss og en dobbeltløpet tunnel på 700 meter. I tillegg skal det lages planer for 11 kilometer sekundær-veger, 5 kilometer gang/sykkelveg og 5 kilometer av ny dobbeltsporet jernbane.

I forbindelse med kontraktsinngåelsen, poengterte Vegvesenets prosjektleder, Jarle Tangen, at COWI ble tildelt den strekningen med mest veg og konstruksjoner, samt utfordringer knyttet til vann og spredte avløp.

Gjennombrudd for vegprosjektering
Hallgeir Nordahl var tilbudansvarligfor COWI.


– Vi har bred erfaring med å styre store samferdsels-prosjekt, det er nok å nevne Nye Lysaker stasjon og ny godsterminal på Alnabru. Det som er nytt med dette prosjektet, er det store innslaget av vegprosjektering. Vi er svært fornøyd med denne seieren, vi ser på den som et aldri så lite gjennombrudd på vegsiden.


Kontraktssum er på 53,5 millioner. Fagene som inngår i prosjektet foruten veg, er VA, belysning, konstruksjoner, (bruer/kulverter), landskap, støytiltak, ytre miljø, SHA, RAMS, samt geoteknikk/ingeniørgeologi og elektro, de to sistnevnte med NGI og Rasmussen og Strand som underleverandører. Det skal legges stor vekt på avbøtende tiltak overfor lokalbefolkningen, med blant annet moloer, bade-og lekeplasser ved Mjøsa. All prosjektering skal gjøres i 3D.

Stramt tidsskjema
Arbeidet med optimalisering av veg-og jernbanetraséerfra detaljplanfasen, samt utarbeidelse av konkurransegrunnlag for forberedende arbeid, starter opp umiddelbart. Sistnevnte skal være klart allerede 1. februar 2011. Det mest omfattende arbeidet, det vil si tilbudsgrunnlaget for hovedentre-prisen, skal leveres 17. august 2011. Anleggsstart E6 våren 2012, med ferdigstillelse 2014, mens dobbeltsporet til Kleverudskal være ferdig 2015. Nordahl overlater stafettpinnen til kollega Kjell Nykmark, som blir COWIsprosjektleder for FP3.