Et prosjekt til etterfølgelse

For noen dager siden fant jeg frem en gammel bok fra 2001, skrevet av John Elkington. I boken ’the Chrysalis Economy’ peker han bl.a. på at dersom man ønsker å løse de store globale utfordringene knyttet til bærekraftig utvikling, er det ikke tilstrekkelig bare å jobbe med å forbedre eksisterende løsninger.

Terje Nøstdal

Partner i konsulentselskapet Belief

Har de siste 5-6 årene jobbet innen bygg og anleggsbransjen, og har lang erfaring med prosjekter og forbedringsprosesser i en rekke bransjer. Har tidligere jobbet i SAS, Arthur Andersen og Ernst & Young. Han er utdannet sivilingeniør innen telekommunikasjon og har en Mastergrad i teknologiledelse fra London School of Economics.

Andre gjestekommentatorer

Bård Hoksrud, Frp

Frode Nilsen, LNS

Anne Marit Bjørnflaten, AP

Johan Arnt Vatnan

Stein Tosterud, Unicon

Terje R. Venold, Veidekke

Jon Erik Lunøe, Selvaagbygg

Petter Eiken, Skanska

Steinar Gullvåg, AP

Morten Christiansen, Teknobygg

Kyrre Olaf Johansen, Entra

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Jan Eldegard, byggutengrenser.no

Ketil Lyng, BNL

Steinar Gullvåg, Ap

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Elisabeth Enger, Jernbanedirektør

Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Jon Sandnes, EBA

Pål Egil Rønn, AF Gruppen

Øyvind Halleraker, Høyre

Martin Mæland, OBOS

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk

For å oppnå de nødvendige endringene fort nok, er det nødvendig med innovasjon på funksjonsnivå (for eksempel nye løsninger for mobilitet og transport) og på systemnivå (for eksempel hvordan man planlegger og utvikler byer og tettsteder). Med dette utgangspunktet ønsker jeg å gi et eksempel på et eksisterende prosjekt hvor man søker og oppnå en slik systemendring, og som kanskje kan være til inspirasjon uavhengig av hvilken næring og bransje man opererer i.

Better Place ble lansert i 2007, som et prosjekt med målsetning om å skape et massemarked for elektriske biler ved å tilrettelegge nødvendig infrastruktur og systemer. Prosjektet ble lansert av en tidligere IT-gründeren, Shai Agassi, som samarbeider med et bredt spekter av samarbeidspartnere for å realisere sitt mål.

En sentral utfordring for utbredelsen av elektriske biler er en begrenset rekkevidde. Kombinert med at det tar lang tid å lade opp batteriene, gjør denne utfordringen at elektriske biler i beste fall har blitt betraktet som et alternativ en bil nummer to i tettbygde strøk, og ikke som et fullgodt alternativ til dagens biler.

Mens tidligere initiativ i stor grad har fokusert på å løse de teknologiske utfordringene knyttet til batteriteknologi, har Better Place valgt en alternativ løsning for å kunne skape et marked på kort sikt. Better Place løser dette ved å introdusere byttestasjoner for batterier, som gjør det mulig å bytte batteri på bare noen få minutter. Dermed kan dette sammenlignes med tiden det tar å fylle diesel eller bensin på en forbrenningsmotor. For å få til dette må det introduseres en helt ny infrastruktur med byttestasjoner for batterier, som både er enkle og sikre i bruk. Disse byttestasjonene er allerede utviklet, og en demonstrasjon av hvordan de fungerer er å finne på www.betterplace.com. I tillegg har selskapet introdusert en forretningsmodell hvor man planlegger å subsidiere kjøp av bilene, og å tjene penger ved å ta betalt for kjørelengde/kapasitet. Inspirasjonen til denne modellen er hentet fra mobilindustrien, hvor subsidiering av håndsettene raskt bidro til å skape et massemarked.

Allerede neste år vil de første fullstendige løsningene stå klar til bruk. Først ut er et pilotprosjekt i Israel, tett fulgt av en rekke planlagte prosjekt i Danmark. I Danmark har man også bl.a. inngått en avtale med DSB om å tilby kundene grønn transport fra dør til dør, ved å kombinere tog og elektriske biler. Renault-Nissan har forpliktet seg til å levere 100 000 elektriske biler tilpasset byttestasjonene i perioden 2011 til 2016, og selskapet er i dialog med flere andre bilprodusenter. Israel har naturligvis gode grunner til å ønske å bli mest mulig uavhengig av olje, men er også med sin høye befolkningstetthet et meget godt egnet sted å starte opp. I tillegg til støtte fra myndighetene, har Better Place inngått en avtale om å installere byttestasjoner på en rekke av landets største shoppingsenter og bensinstasjoner.

Det er fortsatt uvisst hva det endelige resultatet av Better Place blir, men det er uansett svært imponerende å se hva man har klart å oppnå siden prosjektet ble lansert for kun tre år siden. Ved å ha en tydelig og godt kommunisert visjon, har man klart å mobilisere kapital og en rekke store internasjonale samarbeidepartner. Stadig flere land melder seg på i prosjektet, blant disse er Australia og Japan. Det er nok ikke tilfeldig at selskapet har sitt utspring i Silicon Valley, hvor mange tidligere IT-gründere nå jobber med å utvikle grønne energiløsninger. Det er nok heller ikke tilfeldig at de første prosjektene realiseres i Israel og Danmark, som begge har markert seg med ambisiøse mål for å redusere sin karbonavhengighet. Better Place er likevel først og fremst et eksempel på at det er mulig for bedrifter å realisere ambisiøse miljøprosjekter ved å skape engasjement rundt en felles visjon, uavhengig av politiske beslutninger. Skal vi lykkes med å løse våre felles utfordringer knyttet til global oppvarming, er det nødvendig å stimulere og tilrettelegge for at det realiseres flere visjonære prosjekter som utfordrer etablerte systemer.

Det hevdes at Henry Ford engang sa at: ”dersom jeg hadde spurt folk hva de ønsket seg, hadde svaret vært en raskere hest.” Kanskje kan dette sitatet stå som motivasjon til å våge å utvikle prosjekter som i en tidlig fase ikke nødvendigvis tilfredsstiller alle de tradisjonelle kravene til prosjektinvesteringer.