Energimarkedet og forbrukertillit

En nylig gjennomført rundspørring i regi av kraftleverandøren Fortum Markets i Østfold viser at 80 % av forbrukere som nylig har skiftet strømleverandør er ikke klar over hvilken strømpris de betaler.

Fortum mener at det finnes flere grunner til dette. Blant annet forandrer kraftleverandører prisene flere ganger i måneden. Fortum viser også til at enkelte kraft-leverandører kaprer kunder bl.a. gjennom telefonsalg. Enkelte blir da overtalt til å velge et strømprodukt som de ikke er tjent med på sikt. Fortum mener at undersøkelsen viser at forbrukerne nærmest har blind tillit til strømselgerne. NELFO - Foreningen for EL og IT Bedriftene er enig i konklusjonene til Fortum. De anser likevel dette som et lite problem i forhold til andre energirelaterte problemstillinger. Kraftmarkedet virker ved at noen skifter leverandør. Ingen selskaper kan overleve i lengden på dårlige produkter og høyere priser. - Mens enkelte kunder kan tape et par hundrelapper i året på valg av feil kraftleverandør, er det andre som taper tusener på valg av dyrt oppvarmingssystem, mener NELFO. De er langt mer kritiske til markedspropagandaen fra enkelte aktører som lover miljø- og kostnadsbesparelser. - Nye og godt isolerte boliger har som regel et så lavt oppvarmingsbehov at store kapitalinvesteringer som for eksempel vannbåren varme og alternativ energi ofte ikke vil betale seg. For selv om det finnes mange gode tekniske løsninger på markedet, er det ingen energiformer som er så effektive i bruk som elektrisiteten. Og jo mindre energi man klarer seg med gjennom enøk-tiltak, jo mindre lønnsomme vil alternative løsninger være. Miljømessig er det bedre å spare en kWh strøm enn å erstatte den med noe annet. Den energien man sparer kan heller ingen kraftleverandør ta seg betalt for, hevder de.