Fantastisk norgesreklame

De senere årene har satsingen på utbyggingen av Nasjonale turistveier akselerert, og nå er satsingen blitt en av Norges desidert mest kjente turistattraksjoner.

Nasjonale turistveier

Statens vegvesen utvikler, på oppdrag fra Stortinget, 18 nasjonale turistveger til en internasjonal turistattraksjon. Målet er å gjøre Norge til et mer attraktivt reisemål for vegfarende turister og styrke næringslivet og bosettingen i distriktene.

En rekke av de nasjonale turistveiene har betydelige innslag av betongkonstruksjoner. Det var derfor en lydhør formsamling på Norsk Betongdag som fikk høre Per Ritzler, prosjektleder kommunikasjon i Statens vegvesen, fortelle om dette nyskapende konseptet.

- Norge er som skapt for Nasjonale turistveier. Det er blitt en nasjonal turistattraksjon som vekker internasjonal interesse, forteller Ritzler, som opprinnelig er svensk – men ble gjennom sin jobb som korrespondent for SVT i Norge betatt av landet og reiste aldri hjem. Han fortalte med stor glød om prosjektet som er forventes helt fullført i 2020.

Arbeidet med utviklingen av turistveiene gjøres for å styrke Norge som turistnæring. Det har de allerede klart, men det står også mye arbeid igjen.

- Arbeidene startet i 1994 som et utviklingsprosjekt. Det som skal ende i 2020, sier Ritzler. Totalt skal utviklingsarbeidet koste 3,4 milliarder kroner.

- Konseptet skal betså av den norske naturen, kjøreopplevelsen, arkitekturen, kunsten og historiene rundt strekningene, sier Ritzler.

Det er til nå anlagt over 100 rasteplasser og i årene som kommer er det planlagt en rekke nye anlegg.

Markedsføring av Nasjonale turistveger, som en samlet attraksjon med 18 strekninger, startet høsten 2011. En strekning blir endelig godkjent som Nasjonal turistveg når bestemte krav til kvalitet er oppfylt. Innhold og kvalitet over tid avhenger av at ingen strekning blir forsømt. Hver enkelt turistveg skal derfor kvalitetsrevideres hvert femte år.