E6 i Gudbrandsdalen trenger 80 årsverk

E6-prosjektet Ringebu-Otta trenger 60-80 årsverk med konsulenthjelp for å planlegge ny E6 mellom Ringebu og Otta de nærmeste par-tre årene framover.

Denne uka ble konkurransegrunnlaget for det første planleggingsoppdraget på strekningen Frya-Vinstra lagt ut offentlig.

Det er en svært omfattende jobb som nå skal planlegges i detalj. Den nye vegen er vel 18 kilometer lang. Det skal bygges en 4,3 kilometer tunnel forbi Harpefoss. Vegen får blant annet 20 betongbruer og tre toplanskryss. I tillegg skal det planlegges ti kilometer lokalveg og to kilometer gang- og sykkelveg.

70 millioner
- Vi snakker om et oppdrag på mellom 50 og 70 millioner kroner, sier Roger Jenshus i E6-prosjektet Ringebu-Otta. Jenshus er byggleder for strekningen Frya-Vinstra. Han har også hatt koordineringsansvaret for å ferdigstille og legge ut konkurransegrunnlaget på strekningen. 

Det er aldri før blitt lagt ut en så omfattende konsulentjobb på vegsiden i Oppland. Oppdraget er i noenlunde samme størrelse som hver av de tre oppdragene som nylig er lagt ut på E6 lenger sør langs Mjøsa.

- Det er et svært spennende og utfordrende prosjekteringsoppdrag, sier Jenshus som håper at tre-fem firma vil legge inn anbud.

Grundig forarbeid
Jenshus sier prosjektet har arbeidet hardt for å få til et så godt og realistisk prosjekteringsgrunnlag som mulig. Det har bidratt omlag 15 fagpersoner internt i Statens vegvesen, i hovedsak fra Ressursenheten, for å sikre høy kvalitet på grunnlaget.

- Vi har en målsetting om at vi skal ha en robust kontrakt med rådgiverne, som gir oss økonomisk trygghet uten overraskelser, sier Jenshus.