Lofast del II til Leonhard Nilsen & Sønner

Lokalentreprenøren Leonhard Nilsen & Sønner ligger 23,3 millioner kroner lavere enn nærmeste tilbyder på Lofast Del II.

Av fem tilbydere er Leonhard Nilsen & Sønner i en klasse for seg med tilbudssummen 119.271 millioner kroner - 23,3 millioner billigere enn NCC Construction på 142.586 millioner kroner. Mesta har 147.821, Veidekke Entreprenør 152.630 og SRG har aller høyeste tilbudssum med 159.900 millioner kroner. - Laveste pris er vi meget godt fornøyd med, sier prosjektleder for Lofast, Einar Karlsen til Byggeindustrien. Byggherren, Statens vegvesen Region nord, hadde regnet med tilbudspriser i størrelsesorden 150 millioner pluss/minus. Det blir kontraktssunderskrivelse i slutten av juni med anleggsstart primo august, opplyser Karlsen videre. Tilbudet gjelder veg- og tunnelarbeider langs Ingelsfjorden i Hadsel kommune, fram til påhugg for Ingelsfjordtunnelen. Total strekning for parsellen er 7 230 m, hvorav 2 tunneler. Raftsundtunnelen, 1530 m, drevet, sikret med bolter og sprøytebetong, vann- og frostsikring, drenering og kjørebane, samt portaler. Storåtunnelen, 210 m, utføres som ovenfor. Tunnelsteinmassene, ca 109 000 m3 fast fjell, skal anvendes til vegfyllinger. 5490 m er veg i dagen der det skal sprenges ca 270 000 m3 fast fjell som går til vegfyllinger. 75 000 m3 jordmasser anvendes til skrånings- og bakkeplanering. 2 stålbjelkebruer, Storåelva 30 m og Dalelva 25 m, samt en undergang som kulvert på Storå med bredde på 4 m. Ca 830 m stikkrenner på parsellen. En mur av sprengstein, 750 m2 murfront(ca 130 m lengde), med armert bakfylling bygges i Svartskardvika for å stramme inn på utslaget på en høy fylling .