Eksisterende infrastruktur vurderes å være i så dårlig stand at omfattende oppgradering av bane, stasjoner, spor, broer, strømfor-syning, kontaktledningsanlegg, signal- og teleanlegg er nødvendig for å oppnå målene om høy kvalitet og for å unngå store drifts- og vedlikeholdskostnader. Midlertidig endepunkt i Oslo vil være Jernbanetorget eller Stortorget. På sikt er Bjørvika foreslått. Kjøretiden for ekspressavgangene er planlagt på samme nivå som kjøretiden for dagens ekspressbusser. Trafikkpotensialet for banen er betydelig, og en bedre samordning mellom buss og bane vil gi et godt tilbud til de reisende. Det nye banetilbudet vil gi trafikkmengder godt over det den tidligere Kolsåsbanen hadde, avhengig av hvor mye av eksisterende trafikk som overføres fra buss og privatbiler. Akershus fylkeskommune har inngått avtale med Oslo Sporveier om å leie banetraseen for 40 år. Mulig anleggsstart er foreløpig satt til vinteren 2006.
- Nøkkelord
- Import