Mer til Mesta

Samme dag som Mesta signerer kontrakten for Eiksundtunnelen blir kontrakten på ny parsell E18 i Vestfold underskrevet.

Fredag 28 mai undertegner Mesta kontrakten på parsell E18 Kopstad - Solerød i Vestfold. Mesta lå desidert lavest ved anbudsåpningen med tilbudssummen 359 millioner kroner. Fakta parsell E18 Kopstad - Solerød Tilbudet omfatter alle arbeider til og med asfaltering og merking, unntatt er fasadetiltak, elektrotekniske- arbeider og opplegg for styring- regulering og overvåkning (SRO) som skal utføres i egne entrepriser. Det skal bygges to fjelltunneler med profil T-9,5. Flår tunnel 860 m og Døvik tunnel 600m. De skal sprenges ut, kompletteres med hvelv, vann og frostsikring, portaler, betongarbeider og vegarbeider. Steinbjørnrud miljøtunnel er 110 m. Tunnelprofilet støpes i 2-løps tilnærmet rektangulær profil. I entreprisen inngår også bygging av Kjerran driftskulvert, Bergan bruer, Bakskjul gangkulvert, Brekkebekken og Steinbjørnrød amfibikulvert. Rv 306: Riksveg 306 krysser over E-18 i toplanskryss ved Steinbjørnrød, profil 3750. Riksveg 306 går fra profil 4400 på østsiden av miljøtunnelen til profil 4900 på vestsiden. Langs riksvegen bygges ny gang og sykkelveg som krysser E-18 i Bakskjul gangkulvert. Fv 666 Fylkesveg 666 legges om i Paulidalen og føres langs østsiden av den nye E 18. Den går fra profil 0 til profil 1480. Den knyttes sammen med gamle E-18 under Bergan bruer, fra profil 0 til profil 310. Lokale veger Det skal bygges driftsveg ved Moskvil. Den føres under E 18 i Kjerran landbruksundergang. Vest for E-18 ved Moskvil, mister flere eiendommer sin direkte atkomst til E-18. Ny atkomst skal etableres over Fossøla. Hovedmengder Sprengt fjell i veglinja: 560 000 pfm3 Tunnelmasser:180 000 pfm3 Gravemasser: 400 000 pfm3 Forsterkningslag av pukk:120 000 pfm3