Tar opp kampen med Kong Vinter

En rapport fra Sintef slår fast at norsk jernbane har et systematisk vinterproblem, men både NSB og Jernbaneverket jobber med saken.

Punktligheten blir merkbart dårligere selv med bare litt vinter. Noen centimeter med snø gir stor risiko for å få feil. Det samme skjer når det blir under minus ti grader. Sist vinter var ikke unik, det var bare litt mer av alt, sier prosjektleder for Sintef-rapporten, Nils Olsson, til Jernbanemagasinet.

Flere feil
Rapporten er laget på oppdrag fra Jernbaneverket, som bidrag til å komme nærmere en metode for å angripe punktlighetsproblematikken.

Fra 2005 til 2010 har toget blitt jevnt over mindre til å stole på år for år.

- Funnene våre viser at det har vært en økning i feilfrekvens både på infrastruktur og rullende materiell. Den viser at omfattende arbeid i eller nær sporet som følge av fornyelser og vedlikehold, umiddelbart slår negativt ut før det igjen blir bedre. Dessuten fant vi en manglende evne til å håndtere det vi vil kalle en normal variasjon i været, oppsummerer Nils Olsson.

Et annet nivå
Både Jernbaneverket og NSB gjennomfører tiltak i tråd med det som anbefales i rapporten.

Jernbaneverket løfter nå sin vinterberedskap til et helt annet nivå enn tidligere. Den samlede prislappen for dette er 70 millioner kroner.

Bane Øst, som dekker hele det sentrale Østlandsområdet, skal bruke 28 millioner kroner mer enn i fjor til beredskap og ryddekapasitet.

Jernbaneverket har kjøpt inn snøryddingsmaskiner og øvrig utstyr for 31 millioner kroner: lastetraktorer, snøvogner, koster, freser og ploger. Dessuten vurderes det å kjøpe en støvsuger for å fjerne snø – som straks blir omgjort til vann.

Sporvekselvarme
I sporet vil det også blir gjort en del forbedringer. Blant annet gjøres det oppgradering av sporvekselvarme på kritiske sporveksler i det sentrale østlandsområdet.

- Vi skal dessuten prøve en ny skjermingsmetode for sporveksler for å hindre at snøen driver inn. Og vi skal utføre tiltak mot ising i tunneler og skjæringer, sier assisterende banedirektør Karstein Søreide.

Om noen lurer på om alle de store tiltakene som er gjort med fornyelse i sommer ikke betyr noe, så gjør de det. Erfaringene fra sist vinter viste at det var langt færre feil der sporet var fornyet. Men ennå er det to år igjen av fornyingsprogrammet i Stor-Oslo og fortsatt skal det kjøres tog på mye gammel infrastruktur.