EU åpner for å kunne gi unntak, og torsdag hadde samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) et møte med EUs visepresident og samferdselskommissær Siim Kallas i Brussel.
– Det står fortsatt en del arbeid igjen i denne saken, men den mest aktuelle måten for oss å komme videre på er å avgrense veistrekninger der det foregår betydelig internasjonal trafikk, sier Kleppa til NTB.
Hun nevner E18, den sørlige del av E6 og Oslofjordtunnelen som de mest aktuelle veistrekningene.
Bompengerabatt
EU har i dag et tak på 13 prosent rabatt for kjøretøy som kjøper brikke eller autopassabonnement til bompengestasjonene. I Norge gis det opptil 50 prosent rabatt, og regjeringen ønsker å beholde ordningen. Direktivet fra EU gjelder kun tunge kjøretøy på hovedveiene i Europa.
Samferdselsministeren karakteriserer møtet med EU-kommissæren som en svært konstruktiv dialog, men sier det er for tidlig å trekke noen konklusjon i saken.
Fly i Nord-Norge
Partene drøftet også anbudsordningen på flytrafikk, som særlig gjelder områder i Nord-Norge.
Perioden for anbud har tidligere vært på tre år, men nå har EU satt den til fire år med en unntaksvis åpning for fem år.
– Vi ønsker fem år fordi vi da tror at flere selskap vil inngå anbud. Får vi fem år, har selskapene også bedre tid til å skrive ned utgiftene, sier hun.
EU har ifølge Kleppa en åpen holdning til det norske synspunktet i saken, men har ikke sagt ja foreløpig.
- Nøkkelord
- Anlegg