Mesta skal drive Eiksundtunnelen

Om drøyt to uker kan Mesta avfyre den første salven på Eiksundtunnelen.

Det var ikke direkte uventet at Mesta fikk hovedentreprisen på Eiksundtunnelen. Men det var likevel knyttet spenning til avgjørelsen fordi Mesta lå knappe 500 000 kroner under Mika som nærmeste konkurrent. Lokal spenning Finregningen viste at Mesta lå ytterligere 49.000 kroner under konkurrentene, og i tillegg til veldokumentert kompetanse er storjobben dermed sikret. Det knytter seg nå ekstra stor spenning til hva lokale entreprenører kan skaffe seg av omfattende underentrepriser. Ørstafirmaet Kjell Arne Aurstad AS er blant dem som alt skal være i konkrete kontraktsforhandlingar med Mesta. Det er også kjent at Ørsta Stål har store forhåpninger om å sikre seg sikringarbeidet av tunnelen som skal gå 287 meter under sjøflata. Prosjektleder Oddbjørn Pladsen er på ingen måte misfornøyd med at det var det tidligere veivesenbaserte selskapet som stakk av med Eiksundtilbudet. - Vi kjenner mannskapet svært godt og vet hva de står for, mange av dem har lokal tilknytning. Dette vil bety langvarig arbeid for mange fra distriktet her. sier Pladsen til Sunnmørsposten..