Et budsjett for morgendagen?

I debatten om statsbudsjettet for 2011 har vi gjentatte ganger sett regjeringspartiene blande kortene. De rød-grønne tar alene æren for Norges gode økonomi og utviklingen av den norske velferdsstaten.

Øyvind Halleraker

Stortingsrepresentant for Høyre.

Sitter i Transport og kommmunikasjonskomitéen.

Andre gjestekommentatorer

Bård Hoksrud, Frp

Frode Nilsen, LNS

Anne Marit Bjørnflaten, AP

Johan Arnt Vatnan

Stein Tosterud, Unicon

Terje R. Venold, Veidekke

Jon Erik Lunøe, Selvaagbygg

Petter Eiken, Skanska

Steinar Gullvåg, AP

Morten Christiansen, Teknobygg

Kyrre Olaf Johansen, Entra

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Jan Eldegard, byggutengrenser.no

Ketil Lyng, BNL

Steinar Gullvåg, Ap

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Elisabeth Enger, Jernbanedirektør

Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Jon Sandnes, EBA

Pål Egil Rønn, AF Gruppen

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Martin Mæland, OBOS

Terje Nøstdal, Belief

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk

De unnlater gjerne å nevne at dette for det meste kan tilskrives den helt unike posisjon som Norge har, med et stort oljefond til å motvirke konjunkturene. Samtidig blir regjeringspartiene svar skyldige når vi minner om viktige velferdsreformer som er iverksatt av borgerlige regjeringer, som samtidig forsto viktigheten av å stimulere til privat vekst.

Så hva er regjeringens regnskap etter 5 år med rent flertall?

• Sykehuskøene er lengre enn noen gang

• Fattigdommen har økt

• Rusomsorgen drives på sparebluss

• Stadig flere på trygd

På område etter område går rød-grønne ideologiske kjepphester går foran gode løsninger. Helse- og omsorgssektoren er et eksempel, samferdsel et annet.

Tom retorikk
Det er vel nesten ingen andre steder i regjeringens virke at tom politisk retorikk står i større kontrast til realitetene enn innenfor samferdselssektoren. Her er omkvedet at man stadig satser mer penger. Men man glemmer å si at kostnadsøkningen innenfor denne sektoren har vært større enn økningen i bevilgningsnivået. Andelen til samferdsel blir derfor stadig lavere hvert år over statsbudsjettet og er stadig mer bompengefinansiert.

Totalt fravær av reformer
Men det alvorlige er det totale fraværet av reformer innenfor denne sektoren. På fem år har vi ikke sett en eneste reform fra denne regjeringen. Arbeiderpartiets egne, Johnsen og Sandman, har selv uttalt at denne bransjen er overmoden for reformer.

Høyre har foreslått en rekke tiltak innenfor prosjektfinansiering, OPS, fondsløsninger for å ta inn etterslep på veiene, og reformer i forvaltningen for å få mer ut av pengene. Hva er svaret fra Arbeiderpartiet? Jo, de vil faktisk reversere nyttige reformer. De vil altså reversere Mesta-reformen, som ga oss 500 mill. ekstra til veger i året.

Bilkø og togkaos
Regjeringen innfrir ikke egne løfter for veg og bane, heller ikke i neste års statsbudsjett. Samferdselsbudsjettet er foreslått med 2,2 milliarder mindre enn hva de rød-grønne lovet i Nasjonal Transportplan. En rekke store prosjekter utsettes med årets budsjettforslag, både for veg og jernbane.

Resultatet blir dårligere veger, mer kø og fortsatt togkaos.