Øyvind Halleraker
Stortingsrepresentant for Høyre.
Sitter i Transport og kommmunikasjonskomitéen.
Andre gjestekommentatorer
Bård Hoksrud, Frp
Frode Nilsen, LNS
Anne Marit Bjørnflaten, AP
Johan Arnt Vatnan
Stein Tosterud, Unicon
Terje R. Venold, Veidekke
Jon Erik Lunøe, Selvaagbygg
Petter Eiken, Skanska
Steinar Gullvåg, AP
Morten Christiansen, Teknobygg
Kyrre Olaf Johansen, Entra
Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk
Jan Eldegard, byggutengrenser.no
Ketil Lyng, BNL
Steinar Gullvåg, Ap
Trygve Slagsvold Vedum (Sp)
Elisabeth Enger, Jernbanedirektør
Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg
Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret
Jon Sandnes, EBA
Pål Egil Rønn, AF Gruppen
Liv Kari Skudal Hansteen, RIF
Martin Mæland, OBOS
Terje Nøstdal, Belief
Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet
Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk
De unnlater gjerne å nevne at dette for det meste kan tilskrives den helt unike posisjon som Norge har, med et stort oljefond til å motvirke konjunkturene. Samtidig blir regjeringspartiene svar skyldige når vi minner om viktige velferdsreformer som er iverksatt av borgerlige regjeringer, som samtidig forsto viktigheten av å stimulere til privat vekst.
Så hva er regjeringens regnskap etter 5 år med rent flertall?
• Sykehuskøene er lengre enn noen gang
• Fattigdommen har økt
• Rusomsorgen drives på sparebluss
• Stadig flere på trygd
På område etter område går rød-grønne ideologiske kjepphester går foran gode løsninger. Helse- og omsorgssektoren er et eksempel, samferdsel et annet.
Tom retorikk
Det er vel nesten ingen andre steder i regjeringens virke at tom politisk retorikk står i større kontrast til realitetene enn innenfor samferdselssektoren. Her er omkvedet at man stadig satser mer penger. Men man glemmer å si at kostnadsøkningen innenfor denne sektoren har vært større enn økningen i bevilgningsnivået. Andelen til samferdsel blir derfor stadig lavere hvert år over statsbudsjettet og er stadig mer bompengefinansiert.
Totalt fravær av reformer
Men det alvorlige er det totale fraværet av reformer innenfor denne sektoren. På fem år har vi ikke sett en eneste reform fra denne regjeringen. Arbeiderpartiets egne, Johnsen og Sandman, har selv uttalt at denne bransjen er overmoden for reformer.
Høyre har foreslått en rekke tiltak innenfor prosjektfinansiering, OPS, fondsløsninger for å ta inn etterslep på veiene, og reformer i forvaltningen for å få mer ut av pengene. Hva er svaret fra Arbeiderpartiet? Jo, de vil faktisk reversere nyttige reformer. De vil altså reversere Mesta-reformen, som ga oss 500 mill. ekstra til veger i året.
Bilkø og togkaos
Regjeringen innfrir ikke egne løfter for veg og bane, heller ikke i neste års statsbudsjett. Samferdselsbudsjettet er foreslått med 2,2 milliarder mindre enn hva de rød-grønne lovet i Nasjonal Transportplan. En rekke store prosjekter utsettes med årets budsjettforslag, både for veg og jernbane.
Resultatet blir dårligere veger, mer kø og fortsatt togkaos.
- Nøkkelord
- Gjestekommentarer