Gleder seg over E6 penger

20 millioner kroner i statsbudsjettet for 2011 gjør at prosjektleder Øyvind Moshagen og resten av E6-gjengen kan fortsette arbeidet og forberede byggestart for ny E6 mellom Ringebu og Otta høsten 2012.

Moshagen er fornøyd med at regjeringen følger opp planene i Nasjonal transportplan.

Samtidig viser nye anslag at den 56 kilometer lange nye vegen vil koste om lag seks milliarder kroner. Regningen skal deles mellom stat og bompenger. Vegvesenet jobber nå med bompengespørsmålet, som skal til lokal behandling i kommunene vinteren 2011.

- Vi kan nå holde trykket med å planlegge en veg som skal få folk trygt fram mellom Ringebu og Otta. Samtidig skal vi gjøre det mer levelig for folk i tettstedene i dalen som i dag har trafikken på E6 tett på seg, sier Moshagen.

Anleggsarbeidet er planlagt påbegynnt på den 18 kilomenter lange strekningen Frya-Vinstra høsten 2012. Våren 2013 starter byggearbeidet på strekningen Vinstra Sjoa. Åpningen av de to delstrekningene skal etter planen skje høsten 2016.

Høsten 2013 er planen å begynne anleggsdriften på delstrekningene Sjoa-Otta (12 km) og Ringebu-Frya. (10 km). Åpningene er satt til høsten 2017.

Byggestart på strekningen på E6 Ringebu-Otta er avhengig av at prosessen med kommunale reguleringsvedtak går som forutsatt, og at vi får lokal enighet i alle kommunene om bompengespørsmålet vinteren 2011.

Regjeringen setter også av 180 millioner kroner til den 13,5 kilometer lange strekningen Øyer – Tretten slik at det til sammen kan bygge for 330 millioner kroner i 2011. E6 blir to kilometer kortere ved at vegen legges i en fire kilometer lang tunnel i Skarsmoen. Planlagt åpning er i 2013.