- MEF er imidlertid positiv til at oppfyllingsgraden for trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger er på 50,5 prosent etter to år. Vi mener det er et minstekrav at veksten i forfallet på riksvegene stoppes. MEF savner konkrete tiltak som sikrer en løpende tilstandsrapportering av riksvegnettet.
- Dette er nødvendig for å få til en konstruktiv nedbygging av forfallet på vegene, understreker Johannesen.
- Statsbudsjettet er for lite framtidsrettet. Anleggsbransjen har ledig kapasitet til å ta på seg flere oppdrag og MEF mener budsjettet for 2011 ville vært en god anledning til å framskynde flere større vegprosjekter. MEF er bekymret for at eldrebølgen i årene som kommer vil binde opp store deler av budsjettet. Da må vi gripe muligheten nå. -Flere av prosjektene i NTP 2014-2019 bør derfor framskyndes til perioden 2010-2013 ved at regjeringen tar i bruk alternative, mer langsiktige finansieringsformer, legger Johannesen til.
- MEF registrerer med tilfredshet at regjeringen nå har et mer korrekt bilde av kapasitetssituasjonen i anleggsbransjen og at myndighetene i større grad enn før ser nødvendigheten av å bruke hele bredden av anleggsentreprenørbedrifter for å bygge Norges infrastruktur for framtiden, sier Trond Johannesen.
- MEF konstaterer også med tilfredshet at regjeringen inntil videre viderefører regelverket for dagpenger under permittering, sier Johannesen.
- Vi i anleggsbransjen har merket oss at rentekompensasjonsordningen for transporttiltak i fylkene har slått godt an. MEF registrerer at alle fylker har søkt om full utnyttelse av foreslått investeringsramme i 2010 og 2011. Dette tilfører fylkesvegene 2 milliarder kroner ekstra også i 2011. MEF er svært positiv til at fylkeskommunene har store ambisjoner til vegbygging og vedlikehold av fylkesvegene, fastslår Johannesen.
- Anleggsbransjen er, for å kunne videreutvikle kompetansen, avhengig av jevn og god tilgang på kvalifisert arbeidskraft de kommende årene, understreker Johannesen. -MEF vil derfor følge nøye med på hvordan regjeringen håndterer tilskuddet til lærlinger og hvordan landslinjetilbudene utvikles i ulike fag, avslutter Trond Johannesen.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Statsbudsjettet