Godt budsjett for vedlikehold

Regjeringen øker bevilgningene til samferdsel med 2,5 mrd kroner. Drift og vedlikehold av vei og bane er vinneren i årets samferdselsbudsjett.

– Satsingen på vedlikehold er positivt, men vi sakker akterut når det gjelder investeringene sier Audun Lågøyr i BNL.

Ifølge Regjeringens egne tall betyr satsingen på vedlikehold at man ikke bare stopper forfallet på veiene, men at man også begynner å ta igjen etterslepet på vedlikeholdet av veiene.

- BNL er fornøyd med prioriteringen av vedlikehold av veier. Det er på høy tid at vedlikehold av veier prioriteres, sier Lågøyr.

Bevilgningene til drift av veiene innebærer at kostnadsøkningen dekkes inn av Regjeringen.

- Det er viktig at Regjeringen dekker inn kostnadsøkningen på funksjonskontraktene. Men kanskje like viktig er det at Regjeringen nå legger debatten om omorganisering av drift- og vedlikeholdsområdet dødt, sier Lågøyr.

Investeringene til jernbane og vei sakker akterut sammenlignet med målsetningene i NTP.

- Det er skuffende at Regjeringen ikke øker investeringene i vei og bane ytterligere, men vi registrerer også at planlegging og prosjektering i større og større grad blir en flaskehals for økt satsing på investeringer, sier Lågøyr.

Ris og ros for jernbanebudsjettet
Regjeringen øker bevilgningene til vedlikehold av jernbanen med i overkant av 500 millioner kroner. Det er mer enn en jevn innfasing av NTP skulle tilsi.

- Det er bra at Regjeringen øker bevilgningene til vedlikehold av jernbanen. Det er helt nødvendig med den dårlige standarden som norsk jernbane har.

Men Regjeringen gir med den ene hånda og tar med den andre.

- Jeg synes det er helt håpløst at Regjeringen i år også foreslår å ta utbytte fra det statseide Baneservice. Det er behov for å øke kapasiteten til å gjøre oppgaver innen vedlikehold og investeringer i jernbanen, men Regjeringen velger å strupe Baneservice i stedet for å la selskapet styrke seg, avslutter Lågøyr.