For lite til veier og innovasjon

NHO mener regjeringen ikke holder lovnadene om hva de ekstra oljeinntektene skal bruikes til.

Stortinget har tidligere lagt til grunn at de ekstra oljemilliardene på statsbudsjettet skal brukes for å utvikle fremtidens verdiskaping - gjennom tiltak som bedre veier, jernbane, forskning, utdanning og næringsvennlige skatte- og avgiftslettelser. Men i Regjeringens forslag til Statsbudsjett for 2011 går oljemilliardene hovedsakelig til andre formål. Godt under 20 prosent blir foreslått til de vekstfremmende tiltak som Stortinget satte opp da de vedtok Handlingsregelen i 2001.

Stortinget har tidligere lagt til grunn at de ekstra oljemilliardene på statsbudsjettet skal brukes for å utvikle fremtidens verdiskaping - gjennom tiltak som bedre veier, jernbane, forskning, utdanning og næringsvennlige skatte- og avgiftslettelser. Men i Regjeringens forslag til Statsbudsjett for 2011 går oljemilliardene hovedsakelig til andre formål. Godt under 20 prosent blir foreslått til de vekstfremmende tiltak som Stortinget satte opp da de vedtok Handlingsregelen i 2001.

Regjeringen har heller ikke på Statsbudsjettet for 2011 utnyttet de gode årene vi har, før eldrebølgen slår inn over oss. Regjeringen har de siste fem årene hatt 250 milliarder kroner mer til disposisjon, og da burde investeringer i grunnleggende infrastruktur i samfunnet vært langt større. NHOs undersøkelse blant medlemsbedriftene, viser at investeringene i norske bedrifter er rekordlave. Derfor bør avskrivningssatsene økes for å stimulere til investeringer og nye arbeidsplasser i næringslivet.

Det viktigste Regjeringen kan gjøre for å rette opp budsjettet er:

Følge opp sin egen samferdselssatsing i Nasjonal transportplan. Etterslepet har økt ytterligere og regjeringen ligger nå 2,3 milliarder kroner etter planen. Spesielt alvorlig er det at etterslepet for investeringer på vei og jernbane er økt til 3,1 mrd kr, noe som gjør at viktige prosjekter for næringslivet på vei og jernbane ikke blir realisert eller blir kraftig utsatt. Dette gjør det ytterligere viktig at regjeringen nå åpner for mer offentlig-privat samarbeid innenfor samferdsel og flerårige budsjetter slik at vi kan bygge ut vei og jernbane langt raskere enn i dag.

Øke innsatsen for forskning og utvikling gjennom å styrke brukerstyrte programmer, gjennom skatteincentiver rettet direkte mot bedriftenes egen innovasjon slik som den vellykkede SkatteFunn-ordningen, og gjennom andre tiltak som gjør Norge til et attraktivt lokaliseringsland for forskning og utvikling.