- Stopper forfallet

- Regjeringens forslag til statsbudsjett bidrar til å stoppe forfallet på norske riksveger. Satsingen på drift og vedlikehold med en milliard kroner ekstra vil representere et brudd i en langsiktig trend. Vi er glade for at våre innspill er blitt lyttet til, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

- Til tross for at det er satset mye på veg de siste årene har forfallet av riksvegnettet økt. Dagens beregningsmetoder viser at neste års budsjett vil stoppe forfallet, sier Gustavsen i en kommentar til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2011.

I 2011-budsjettet er det satt av 1,9 milliarder til driften og 1,55 milliarder til vedlikeholdsarbeid på riksvegnettet. Dette er en økning på 580 millioner til vedlikehold og 200 millioner til drift i forhold til 2010-budsjett.

- Selv om det er en sterk kostnadsøkning på driftskontraktene, gir budsjettet oss mulighet til å øke kvaliteten på driften. Tiltak som ivaretar trafikksikkerheten vil bli prioritert, sier Gustavsen.

Økningen av rammen til vedlikehold vil gjøre det mulig å øke satsingen på alle områder, men med særlig vekt på vedlikehold av bruer, tunneler og vegdekker. Nesten 500 millioner av investeringsmidlene er dessuten øremerket til utbedringer av tunneler, bruer og ferjekaier og forsterkning av vegkroppen, noe som bidrar til å ta igjen deler av forfallet.

15,1 milliarder
Budsjettforslaget legger opp til å bruke 15,1 milliarder kroner i statlige midler til vegformål, noe som er om lag 1 milliard mer enn i fjor.

7,2 milliarder går til trafikktilsyn, drift og vedlikehold, mens 6,9 milliarder er satt av til investeringer på riksvegnettet. I budsjettforslaget er det også prioritert 1,05 milliarder til rassikringstiltak.

- 2011-budsjettet vil sikre en høy aktivitet innen alle sider av vegsektoren. Vi er også glade for at Regjeringen følger vår anbefaling om en kraftig økning rammen til planlegging framover, ved å øremerke 430 millioner til dette. Det gir oss muligheten til å ha god framdrift på planleggingsarbeidet for prosjekter som er prioritert i inneværende planperiode samt overordnede og langsiktige utredninger for prosjekter etter planperioden, slår Terje Moe Gustavsen fast.

Fokus på rassikring
Regjeringen foreslår å bruke 1,05 milliarder til rassikring i 2011, som er en økning på over 200 millioner.

- Regjeringens klare satsing på rassikring de siste årene gir oss mulighet til å sikre flere rasutsatte veger enn tidligere. I løpet av to år er innsatsen mer enn fordoblet. 2011-milliarden skal deles mellom fylkes- og riksvegene. I 2011 blir det satt i gang omfattende sikringsarbeider på Rv 13 Tysdalsvatnet og E10 mellom Solbjørnneset og Hamnøy, sier vegdirektøren.

Det er satt av midler til mulig start av E136 Vågstrandtunnelen og rv 80 Løding – Vikan forutsatt tilslutning av foreslåtte bompengeopplegg. Også E39 Hjartåberga og rv 70 Oppdølstranda har fått oppstartsmidler, men departementet vil komme tilbake til Stortinget når det foreligger avklaringer av kostnadsoverslag.

Arbeidet mot trafikkdøden fortsetter. Budsjettforslaget legger opp til å bruke 545 millioner kroner til trafikksikkerhetstiltak - og fokus er satt på tiltak for å unngå møteulykker, utforkjøringsulykker og ulykker med myke trafikanter.

- Flere strekninger får midtrekkverk eller forsterket midtoppdeling. I tillegg prioriteres blant annet vegbelysning og kryss- og kurveutbedringer. Samtidig vil vi innen driften og vedlikeholdet av vegnettet ha et spesielt fokus på tiltak som vil bedre trafikksikkerheten, sier Gustavsen.

Nye vegprosjekter
Også på nybygg-siden legger budsjettforslaget opp til høy aktivitet. Det er satt av 6,9 milliarder kroner til riksveginvesteringer i 2011. I tillegg kommer det 3,5 milliarder i bompenger eller annen ekstern finansiering. Det vil gi oppstart for følgende vegprosjekter over 100 millioner kroner neste år:

• E18 Melleby – Momarken (Østfold)*

• E18 Sydhavna (Oslo)

• E134 Skjold – Solheim (Rogaland)

• Rv 7 Sokna – Ørgenvika (Buskerud)*

• E16 Filefjell (Smedalsosen-Maristova-Borlaug i Sogn og Fjordane)

• E6 Oppdal sentrum (Sør-Trøndelag)

• E136 Tresfjordbrua (Møre og Romsdal)*

• E105 Storskog – Hesseng (Finnmark)

• E6 Alta (Møllnes-Kvenvik-Hjemmeluft i Finnmark)*

* = Forutsatt tilslutning til bompengeopplegg

Under forutsetning av tilslutninger til bompengeopplegg kan det i tillegg bli anleggsstart med bompenger på følgende vegprosjekter over 100 millioner:

• Rv 2 Kongsvinger – Slomarka (Hedmark)

• E18 Gulli – Langåker (Vestfold)

• E39 Alstad – Knutset (Møre og Romsdal)

• E16 Fønhus – Bagn (Oppland)