Bedre og mer miljøvennlig transport i storbyene

Hva må gjøres for å styrke den miljøvennlige kollektivtransporten i storbyområdene? Og hvordan få til en mer samordnet planlegging, utbygging og drift av hele transportsystemet i disse områdene? Disse spørsmålene er bakgrunnen for at Samferdselsdepartementet nå har invitert sju storbyområder til å delta i forsøk som betyr endringer i de forskjellige offentlige myndigheters oppgaver og ansvar når det gjelder forvaltningen av transportsystemet.

Følgende sju storbyområder inviteres til å delta i forsøket: Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Tromsø og Sarpsborg/Fredrikstad. Invitasjonen er sendt til de berørte kommuner og fylkeskommuner, medregnet Akershus fylkeskommune. - Forsøkene er et ledd i regjeringens arbeid for å styrke kollektivtransporten og bedre transport- og miljøforholdene i storbyområdene. En omlegging av den offentlige transportforvaltningen kan bety at for eksempel veg- og kollektivsatsing blir sett mer i sammenheng enn det som er tilfelle i dag, sier samferdselsminister Torild Skogsholm. - Vegtrafikken i storbyene fører til alvorlige kø-, helse- og miljøproblemer. En styrking av kollektivtransporten i storbyområdene er derfor helt nødvendig for å møte de store problemene vi står overfor, sier samferdselsministeren. Samordnet areal- og transportpolitikk Hensikten med forsøkene er å få til en bedre og mer samordnet areal- og transportpolitikk i storbyområdene og en samlet sett bedre utnyttelse av de midler som staten, fylkeskommunene og kommunene bruker til transportformål i disse områdene. I et storbyområde kan dette omfatte offentlige midler til utbygging, drift og vedlikehold av veg- og banenett og midler som gjelder offentlig kjøp av persontransporttjenester eller økonomiske tilskudd til drift av lokal kollektivtransport. Forsøkene skal blant annet belyse om det er mulig å oppnå bedre løsninger ved å organisere de offentlige myndigheters oppgaver og ansvar på en annen måte enn i dag. Etter dagens ordning har staten ansvar for utbygging, drift og vedlikehold av riksvegnettet og jernbanenettet i storbyområdene, og i de fleste av disse områdene kjøper dessuten staten persontransporttjenester fra NSB. Kommunene og fylkeskommunene har ansvar for utbygging, drift og vedlikehold av kommunale og fylkeskommunale veger. Fylkeskommunene og Oslo kommune, har ansvaret for den lokale kollektivtransporten, noe som blant annet omfatter bevilgninger til offentlig kjøp av persontransporttjenester eller tilskudd til drift av lokal kollektivtransport. Samferdselsdepartementet legger opp til at de berørte fylkeskommuner og kommuner i første omgang skal gjennomføre en utredning med sikte på nærmere klargjøring av rammevilkår og valg av organisasjonsmodell for forsøkene. Denne utredningsfasen skal være avsluttet innen utløpet av 2002, slik at selve forsøkene kan settes i gang så tidlig som mulig i planperioden 2002-2005. - Erfaringene fra forsøkene vil bli grundig gjennomgått og vurdert, med sikte på at det så skal settes i verk mer varige ordninger som kan bidra til å bedre miljø- og transportforholdene i storbyområdene, sier samferdselsminister Torild Skogsholm. Samferdselsdepartementet ber om at de enkelte storbyområder innen 1. februar 2002 gir tilbakemelding om de ønsker å delta i forsøk med alternativ organisering av den offentlige forvaltning av transportsystemet.