Lundsbroa i Kristiansand 200 år

I dag ble det markert at Lundsbroa i Kristiansand er 200 år. Ordfører Per Sigurd Sørensen, samferdselssjef Vidar Ose i Vest-Agder og avdelingsdirektør Johan Mjaaland fra Statens vegvesen delte ut boller og T-skjorter til syklister og fotgjengere i morgenrushet, skriver vegvesen.no

 

Folk ble positivt overrasket av å få en liten oppmerksomhet på morgenkvisten, og så å si alle som passerte brua i løpet av timen mellom sju og åtte fikk bolle og T-skjorte og en gratulasjonshilsen med på veien i anledning jubileet. Noen syklister ble bekymret over å bli stoppet - de trodde det var kontorll for bruken av sykkellys. Desto større var lettelsen da det vanket bolle og hilsen, men når sant skal sies var bruken av lys vekdig dårlig i morgentimene i Kristiansand i dag.

Broløs by

Siden grunnleggelsen i 1641 hadde Kristiansand vært uten bro over Otra, men på begynnelsen av 1800-tallet begynte ting å skje. I mange år hadde flere fremtredende mennesker i Kristiansand arbeidet for å få en bro over Otra som forbandt Lund med Kvadraturen, men det ble Nicolai Emanuel de Thygeson som omsider fikk saken løst uten offentlige midler. I 1808 sendte han ut en forespørsel til alle sivile og militære myndigheter som kunne ha interesse av broa og fikk deres tilslutning til planen. Året etter gav Kongen tillatelse.

Broen Thygesons minde, eller Lundsbroa som vi kaller den i dag, sto ferdig første gang 1810. Den er oppkalt etter Thygeson som virket som stiftamtmann i Kristiansand fra 1804 til 1809.

Bompengeprosjekt

I 1809 ble det opprettet et aksjeselskap med en kapital på 5000 riksdaler. Aksjen kostet 50 riksdaler. Byggingen kom i gang samme år og året etter sto broa ferdig. Det var en trebro, seks meter bred, 153 meter lang og hadde tolv brokar. Dermed var det knyttet en fast forbindelse mellom Kvadraturen på den ene siden, og Lund og videre østover på den andre.

Thygesons Minde var på det daværende tidspunkt den første broa over Otra sør for Kvarstein bro. En brovokter hadde i oppgave å kreve inn penger for passeringer. For folk kostet det en skilling pr. passering, mens for fe, avhengig av størrelsen, en eller to skilling.

I 1838 ble Thygesons Minde overtatt av det offentlige, og dermed ble det slutt på innkreving av bropenger. Trebroen ble ødelagt av flom i 1839. Den ble reparert, men i 1880 ble den tatt av en ny flom og i 1914 ble broen delvis bygget om. Midt på 1920-tallet ble "tjærepukkdekke” erstattet av asfalt.

Helt ny bro

I 1938 ble Lundsbroa helt ombygget og utvidet. Den økende trafikken hadde gjort det nødvendig med en modernisering av broa. Tre ble erstattet med mur, og i tillegg ble broa kraftig utvidet i bredden.

Flere innbyggere i byen tok til orde for å bygge ei ny bro ved Øvre Fergested i forlengelsen av Tordenskjolds gate. De viste blant annet til at byplanen fra 1924 hadde prosjektert med ei bro der. Hele 1600 beboere skrev under på en underskriftskampanje med ønske om å anlegge ei bro ved Øvre Fergested. Ønsket ble ikke tatt hensyn til av formannskapet som besluttet at broa over Otra skulle ligge der den hadde ligget helt siden 1810. Helt fram til Oddernesbrua stod ferdig i 1971 var Thygesons Minde den eneste forbindelsen mellom Kvadraturen og områdene øst for byen.

Nicolai Emanuel de Thygeson

(født 1772 i Danmark, død 1860 i Zürich) eller Niels Emanuel de Thygeson, var en norsk amtmann (titulering på fylkesmann fram til 1919), og godseier. I 1804 ble han utnevnt til stiftsamtmann i Christianssand. Fra 1812 var han stiftsamtmann i Christiania. I 1814 var han med i riksforsamlingen på Eidsvold. Thygeson gjorde seg bemerket da han i de dramatiske septemberdagene 1807 beordret at et engelsk krigsskip skulle beskytes med kanonene på Christiansholm festning i Kristiansand. Dette var første (og eneste) gang festningen har åpnet ild mot en fiende.

(Kilder: www.digitaltfortalt.no og no.wikipedia.org)

Se mer på www.vegvesen.no