Park Inn Oslo Airport

Park Inn Oslo Airport

Sted: Gardermoen

Prosjekttype: Hotell

Kontraktsum eks mva:
292 millioner kroner

BTA: 17.000 kvm

Byggherre: OSL Eiendom

Leietaker: Rezidor

Totalentreprenør: AF Bygg Oslo

Prosjektledelse:
Siv. ing. Sverre Christensen

Prosjektledelse for Rezidor:
Hotelldesign

Arkitekt: Niels Torp Arkitekter

Rådgivere: Byggherrerådgiver elektro og ventilasjon: Hjellnes Consult - RIA: Brekke & Strand Akustikk - RIB: A. L. Høyer - RIBR: NEAS Brannconsult - RIE: Heiberg & Tveter - RIG, 3RIBR, 3RIA: Multiconsult - RIV: Siv. ing. Per Ø. Hansen - LARK: Grindaker - Arkitekt innredning: Lundwall Architects - RI Vei/VA: Norconsult

Underentreprenører og leverandører: Grunn: JK- entreprenør - Spunt: Seierstad Pelemaskiner - Armering: Celsa - Prefab betong: Contiga - Rør: NVS - Elektro: Moelven Elektro - Oppmåling: Solli og Hoff - Ventilasjon og automasjon: GK Norge - Heis: Kone - Sprinkling: Scan Sprinkler - Fasader: Hubro - Badekabiner: Part AB - Fasadevask: Koltek - Solskjerming: Hella SolCom - Dører: Jeld-Wen/Swedoor - Lås og beslag: Lås & Sikring - Tekking: Protan - Sluk og renner: Purus Joti - Brannvern: Brannvernsystemer - Brannbeskyttelse: Kaefer Construction - Karnapper: Ringsaker Takelementer - Trapper og rekkverk: EMV Construction - Glass: Ivar Bråthen Mekaniske - Karuselldør: Boon Edam - Himlinger: ESG Bygg og Eiendom - Blikkenslager: Franke Onsrud Blikkslageri - Innvendige vinduer Arcers Sia - Gulvlegger: Ragnar Andersson - Maler: Criab - Parkett: Parkettpartner - Gulvsparkling: Gjøvik Gulvavretting - Betongleverandør: Betong Øst - Ståldører: Lande Mek - Avfallsbehandling: Retura Wilhelmsen & Sønner

Ferdigproduserte fasadeelementer bidro sterkt til at det siste hotelltilskuddet på Gardermoen kunne stå ferdig etter en svært kort byggetid.

AF Bygg Oslo har nå overlevert det 300 roms store Park Inn på Gardermoen til byggherre OSL Eiendom. Hotellet skal driftes av Rezidor, som også drifter Radisson Blu Airport Hotel like i nærheten.

Om det ikke ennå har brutt ut full krig på hotellfronten på Romerike, så er det tydelig at aktørene posisjonerer seg i skyttergravene. Park Inn er nemlig det tredje nyåpnede hotellet på Gardermoen bare i 2010, og til sammen står disse tre for en tilvekst på 850 rom.

Hotellet er bygget inntil Flyporten Conference Centre, og kan skilte med en klar fordel i de to minuttene fra terminalen som det tar å spasere under takoverbygg. For å slippe ytterligere transport inn til byene, er trenden at stadig flere bedrifter benytter lufthavnhotellene til møter og konferanser.

Park Inn er et enklere og mer prisgunstig konsept, og kan tilby 20 store og små møterom og konferansesaler, i tillegg til de allerede 26 møterommene som befinner seg i nabobygget Flyporten.

Utlysningen med prekvalifisering førte til at AF Bygg Oslo, i konkurranse med tre andre tilbydere, fikk totalentreprisen.

− Vi gjennomgikk en ryddig prosess, der byggherren hadde et premissdokument – en «kokebok» - som var en meget god funksjonsbeskrivelse med krav både til teknisk utrustning og bygningsmessig utforming. Spesifikasjonen var veldig grundig, så det var godt mulig å gi en riktig pris, sier prosjektleder Ronald Helander fra AF Bygg Oslo.

Den tidligere parkeringsplassen ble omgjort til en anleggsplass i mars 2009 da det første spadestikket ble satt i morenegrusen. En plasstøpt underetasje på platefundament, og seks etasjer oppover med stålsøyler, betongelementer og hulldekker inneholder 17.000 kvm.

Både underetasjen og første etasje har etasjehøyder på seks meter. Det ikke bare oppleves som mer åpent og luftig, men det er også en ubetinget fordel med tanke på alle de kompliserte tekniske anleggene for ventilasjon, varme og kjøling som kreves i et hotell.

Store utkraginger
Over denne grunnkonstruksjonen er hotellet delt opp i to separate bygg, tårn, hver på 30 rom i hver av de fem etasjene. Hotellet er tegnet av Niels Torp Arkitekter, og designen bærer umiskjennelig det kjente arkitektkontorets detaljerte formuleringer. Det er sprang, vinkler og karnappløsninger. Deler av første etasjen er inntrukket med flere utkraginger, som er enten spent opp via stålbæring eller med betongkonstruksjoner.

Overlys
− Tanken er å gi bygget luft, å få løftet det opp, men også for å unngå en bastant form. Vi ville utnytte tomta i størst mulig grad, men tillot oss også å være lekne. Med to tårn skapes flere rom og følelser innenfor arealet, og med muligheter for mer spennende løsninger i interiøret. Underetasjen er en viktig del av bygget, man får utnyttet og brukt området på en mer effektiv måte når det er mye overlys fra etasjen over. Lyset slipper inn i arealer som ellers ville fremstått ganske mørke. Det gjør at underetasjen og første etasje knyttes sammen, både med tanke på lyset og bruken, forklarer arkitekt Christian Sundby.

− Med såpass korte byggetider som vi har i dag, med stramme vintre i tillegg, må vi tenke annerledes enn det vi har gjort tidligere. AF Gruppen har god erfaring med å benytte prefabrikkerte fasadeelementer, blant annet på Helsfyr Atrium. Fasadeentreprenøren er Hubro, og systemet er produsert i flere deler i Stavanger, Brumunddal og på Jæren og fraktet til Gardermoen og heist på plass. Vi monterte mellom 300 og 350 kvm fasade hver dag. Dessuten oppnås tett bygg og tak vesentlig tidligere. Sist vinter, da det var seks uker med temperaturer under 20 minus, ville det vært ufattelig mye produksjon ute på plassen med tradisjonelle fasader, og jeg tror neppe vi ville klart byggetiden heller, påpeker Helander.

Dersom prefabrikkerte fasadeelementer velges, må prosjekteringen av fasaden påbegynnes på et langt tidligere tidspunkt enn før. Siden fasadeelementer også tar tid å bygge, ligger tidsgevinsten i samtidig produksjon av fasade og råbygg. Kontraktunderskriving var i midten av desember 2008, og byggestarten i mars året etter. Det fikk prosjekteringsgruppa merke.

− Byggetiden var jo usedvanlig kort. På grunn av formen på bygget var vi nok litt skeptiske i begynnelsen da forslaget om prefabrikkerte fasader kom opp. Det la jo presset på de prosjekterende, vi måtte stokke om på kortene. Fasadene ble veldig bra, men vi var jo ikke forberedt på at de skulle prosjekteres på et så tidlig tidspunkt, bekrefter Sundby.

Nøyaktigheten i monteringen krever god logistikk med leveranser i nøyaktig rekkefølge. Innfestingsbrakettene kunne ikke ha et større avvik på pluss/minus 1 mm i alle retninger. Allikevel var ca. 85 prosent av fasadene ferdige etter 15 – 20 dagers montering. Men det er også et viktig HMS-aspekt med i bildet.

− Man sparer også penger på at det ikke er det samme behovet for stillaser, monteringen gjøres jo fra lifter. Montørene utsetter seg derfor minimalt for fare i forbindelse med klatring. Hele AF Gruppen jobber jo mye med risikoanalyse, det er noe vi aldri går på akkord med. En av de tingene som gjør at vi kan sove rolig om natta, er at vi føler vi har kontroll på HMS. Det sier litt at det er lagt ned 230.000 timer uten én eneste registrert skade, sier Helander.

Akustikk
Alt glasset i fasadene kan gi inntrykk av store energitap. Det er kun en mindre del som er vinduer, men de går i ett med det store arealet av glass i fasaden.

Nærheten til flyplassen stiller også strenge krav til akustikk og lysisolering. Elementene i ytterveggen er 200 mm tykke, så er det et par cm med luft før en plassbygd vegg 150 mm på innsiden. Kravet på 52 db lydreduksjon er innfridd. Lydisolasjonen gir også et meget godt totalregnskap på energi. Etter en innkjøringsperiode på 12 mnd skal hotellet Svanemerkes.

Behovstyring
GK Norge har hatt ventilasjon, automatikk og styringssystem på Park Inn Oslo Airport Hotel. Hotellet har tatt i bruk et behovsstyrt ventilasjonssystem fra Swegon, kalt Super Wise. Regulatoren Conductor kommuniserer via en BUS i et tradisjonelt SD-anlegg. I denne størrelsesorden er det første gang denne Swegon-løsningen tas i bruk.

Hvert hotellrom har et styretablå der gjesten kan betjene temperatur, luftflyt og luftkvalitet. Selve styreenheten er trådløs.

− Dermed sparer vi 300 punktkablinger. Mange bygg kan i årevis ha slitt med feilkablinger. Nå får vi mindre av dette og bedre funksjon, som er en besparelse for hele prosjektet. Vi ser jo at det går mot mer industriell produksjon, og her er hver baffel med regulator ferdig testet på fabrikk. Det er alltid noen barnesykdommer, men nå etter en måned i drift er det hele 298 av 300 rom som er intakt. Kun i to av rommene måtte regulatorene byttes. Det er meget bra resultater, sier prosjektleder i GK Norge, Roald Bjørklund.

Helander berømmer også byggherre OSL Eiendom for å ha vært svært ryddige under byggeprosessen. Sett på bakgrunn av at OSL Eiendom bidro med spesifikke krav og forutsetninger, og med et endringsbilde som var minimalt, mener Helander at man nå i ettertid kan si at 15 måneders byggetid var riktig. – Det har vært full trøkk fra første dag, og ingen rolige perioder. Tre måneder lenger tid hadde nok gitt en behageligere prosess, men det ville også betydd store kostnader for alle parter. Jo raskere vi får et produksjonsgrunnlag, jo fortere kan vi komme i gang med bygging, og desto mer presist kan vi bygge, sier Helander.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter