Sprengte siste tunnelsalve mellom Sandvika og Asker

Tirsdag ettermiddag avfyrte jernbanedirektør Steinar Killi gjennomslagssalva i den 3,6 km lange Skaugumtunnelen på det nye dobbeltsporet som bygges mellom Sandvika og Asker.

Dermed er begge de nye tunnelene på strekningen ferdig utsprengt, skriver Jernbaneverket på sine hjemmesider. Presis klokken 15:03 smalt den siste av over 1.500 salver siden tunnelarbeidene startet i februar 2002. Jernbanedirektør Killi var for anledningen assistert av varaordfører Kari Langeland i Bærum og varaordfører Ingvild Tautra Vevatne i Asker. Som seg hør og bør markerte tunnelarbeiderne begivenheten med en symbolsk skål på røysa. - Det er umulig å drive en tunnel gjennom tettbygd strøk uten støy og ulemper for omgivelsene, og jeg vil gjerne takke naboene for tålmodigheten. Samtidig synes jeg vi har lykkes med å begrense skadevirkningene. Blant annet er strenge krav til innlekkasje av grunnvann oppfylt. Det er ikke registrert skader av betydning som følge av grunnvannssenking, sier Steinar Killi. På den 9,5 km lange strekningen mellom Sandvika og Asker er det to fjell-tunneler på henholdsvis 2,7 og 3,6 km. Totalt er det fraktet ut ca. 1,1 millioner m3 med fjellmasser fra tunnelene, noe som tilsvarer ti ganger volumet av Oslo rådhus. Hovedtyngden av massene er brukt til utfylling i Drammen havn.