Veistøy på plagetoppen

Veitrafikk er den desidert viktigste kilden til støyplager i Norge. Reviderte tall viser at veitrafikken stod for nesten 80 prosent av plagene i 2002, melder SSB.

Industri, jernbane, luftfart og bygg og anlegg bidro alle med 4 prosent, mens næringsvirksomhet sto for 3 prosent. Statistisk sentralbyrå publiserer nå reviderte tall for støybelastning og støyplage i Norge etter at det ble oppdaget to beklagelige feil i tallene i artikkelen som ble publisert 7. januar 2004. Den ene feilen førte til at støyplagen knyttet til industri og næringsvirksomhet var overestimert, mens den andre overestimerte nedgangen i plage fra jernbanen. Feilene er nærmere beskrevet mot slutten av artikkelen. Støyplagen skal reduseres Stortinget har vedtatt en nasjonal målsetning om at støyplagene skal reduseres med 25 prosent innen 2010 i forhold til 1999. For å følge utviklingen i forhold til dette målet, utvikles det nå et modellverktøy i Statistisk sentralbyrå. Modellen beregner hvor mange som er eksponert for støy fra ulike kilder og regner om til enheten støyplageindeks (SPI). SPI skal brukes for å følge måloppnåelsen. Mest støyplage fra veitrafikk Veitrafikk er den desidert viktigste kilden til støyplager i Norge. Foreløpige tall viser at veitrafikken stod for 79 prosent av plagene i 2002. Industri, jernbane, luftfart og bygg og anlegg bidro alle med 4 prosent, mens næringsvirksomhet sto for 3 prosent. Resten av støyplagene skyldtes skytebaner og motorsportbaner med til sammen 3 prosent. Støy fra skytefelt, produkter (som foreksempel gressklipper, snøscooter med mer), trikk og T-bane finnes det foreløpig ikke tall for. Dette er planlagt inkludert i senere versjoner av nasjonal støymodell.