Byggekontroll skal tette milliardsluk

Ved å redusere feilmarginene i bygg- og anleggsbransjen kan samfunnet spare rundt 10 milliarder kroner årlig, viser nye beregninger.

Fram til 1. juli 2010 kunne byggebransjen utføre egenkontroller på oppførte bygg. En ny bestemmelse i plan- og bygningsloven kan pålegge aktørene tredjepartskontroll, der målet skal være å redusere de høye feilmarginene.

Seniorrådgiver Terje Harberg ved Teknologisk Institutt mener satsing på systematisk kvalitetsstyring kan gi innsparinger på flere milliarder kroner årlig. Den totale omsetningen for bedrifter i bygg- og anleggsbransjen var på 350 milliarder kroner i 2008, ifølge Statistisk sentralbyrå.

– En estimert feilmargin på beskjedne 3 prosent betyr en samfunnsmessig sløsing på i underkant av 10,5 milliarder kroner i året. Obligatorisk bruk av tredjepartskontroll vil kunne bidra til at useriøse aktører i byggebransjen ikke har anledning til å fordekke tekniske eller sikkerhetsmessige feil, sier Harberg.

Han mener at en klar effekt av dette vedtaket, kan bli at langt flere aktører vil fokusere på mer systematisk kvalitetsarbeide, slik at deres feilmarginer reduseres. – Mange vil trolig ta tak i ISO9001, en godt etablert kvalitetsstandard i Norge, sier han.

Store utfordringer
Seniorrådgiveren understreker at bygg- og anleggsbedrifter som allerede gjør en god jobb ikke vil få merkbare merkostnader som følge av tredjepartskontroller. Han tror det nye vedtaket i plan- og bygningsloven kan bidra til å rette opp det frynsete ryktet deler av byggebransjen i Norge har fått.

– Byggefeil og brudd på både miljø- og kvalitetsmessige krav har gitt store deler av denne bransjen et rykte de færreste ønsker å assosieres med. Satsing på systematisk kvalitetsstyring vil dessuten komme både forbrukerne og samfunnet til gode, samt gi bedre marginer og økt konkurranseevne for de seriøse aktørene på markedet, sier Harberg.

Likevel legger han ikke skjul på at bygg- og anleggsbransjen har store utfordringer foran seg.

– Dette dreier seg ikke bare om å fremskaffe sjekklister og kontrolldokumentasjon, men om å arbeide aktivt fra et kulturelt og holdningsmessig perspektiv. Viljen til å ivareta systematisk kvalitetsarbeid krever en oppslutning fra alle medarbeidere i organisasjonen – alle må jobbe sammen for å skape kontinuerlige forbedringer, sier han.

Krever god ledelse
Harberg tror kvalitet allerede er tatt med i de fleste bedriftenes byggadministrative systemer. Han ser likevel et stort forbedringspotensial på flere områder.

– Bedre internkommunikasjon, opplæring og tilrettelegging av prosedyrer er, i tillegg til sjekklister og dokumentasjon, viktige områder som fordrer målrettet arbeid og god ledelse, sier han.