Vi er ellers glade for de signaler som kommer om at det skal brukes mer penger til vei, bane og andre investeringer. Med alle lekkasjene som så langt er kommet fra statsbudsjettet, synes det som om byggenæringen får mange store oppdrag. Byggeindustrien har i alle anledninger påpekt hvor viktig byggenæringen er for å holde samfunnsmaskineriet oppe. Og med alle de pengene staten har – så skulle det også bare mangle at man ikke setter i gang nødvendige tiltak.
I likhet med Trond Giske har vi også vært i Kina, og inntrykkene fra dette besøket bestyrker oss i troen om at Norge i årtier fremover har et kolossalt marked å jobbe mot. Vi har enorme ressurser som vi kan selge – og kineserne vil være umettelige mottakere. Og det gjelder ikke bare malmer, metaller og råvarer, men kvalitetsvarer av alle slag. Kina vil bli det store landet også for norsk fisk og for norske industriprodukter.
Nå må vi lære av kineserne. De har en beslutningsevne og en effektivitet i det å bygge ut infrastruktur som er enestående. Nå har vi i årevis diskutert høyhastighetsbaner her i landet. Nå er en ny rundgang med utredninger startet. Vårt forslag er at vi må få kineserne med på laget – og da vil høyhastighetstogene suse rundt på kryss og tvers i løpet av det neste ti-året.
Uansett – Norge får en ny gullalder. Og som de optimister vi er, så tror vi at det vil gå lang tid før at også olje- og gassressursene på vår del av sokkelen er tømt. Alt som kommer av virksomhet i tillegg vil være ren bonus.
- Nøkkelord
- Leder