Prosjektfinansiering gir gevinst

- Ettårige statsbudsjett er uegnet for å håndtere investeringer i infrastruktur, sa tidligere statsråd Matz Sandman på NHOs seminar om prosjektfinansiering torsdag.

Sandman fikk naturligvis støtte hos avdelingsdirektør Tore Myhre hos arrangør NHO: - Effektiv og lønnsom utbygging krever langsiktighet, sa han. Seminaret hadde foredragsholdere fra både entreprenørsiden, transportbrukerne og akademia.

- Det er et prisverdig engasjement som NHO nå har på samferdselsområdet, sa tidligere statsråd og fylkesrådmann Matz Sandman. - Ved å lage rapporten ”Raskere og smartere samferdselsutbygging” har NHO kommet med konstruktive innspill til hvordan samferdselsutfordringene kan løses. Dette er bra og kan være med på å få frem nye løsninger.

I sitt innlegg presenterte Sandman konkrete alternativer til dagens system: - Det er helt nødvendig med nye og radikale finansielle grep. Vi har havnet på etterskudd, både for veg og jernbane. Ettårige statsbudsjett er etter mitt syn uegnet for å håndtere investeringer i infrastruktur, sa Sandman og foreslo alternative modeller der samferdselstiltak sikres flerårig finansiering.

Konkret bidrag
- Næringslivet er avhengig av god infrastruktur for å kunne være konkurransedyktige. For å møte denne utfordringen er det viktig å se på måter som sikrer en rask og effektiv samferdselsutbygging. Med rapporten ”Raskere og smartere samferdselsutbygging” ønsker NHO å fremme konkrete bidrag i debatten om hvordan framtidens samferdselsinfrastruktur skal bygges, sier Tore Myhre.

Ingeborg Rasmussen fra Vista Analyse presenterte NHOs rapport ”Raskere og smartere samferdselsutbygging”. I rapporten blir ulike former for prosjektfinansiering vurdert.

Store gevinster
- Det er små forskjeller mellom de ulike variantene og vår anbefaling er derfor i første omgang å forsøke med flerårig budsjettering innefor en definert ramme, sa Rasmussen. - Dette forslaget vil ikke redusere muligheten til aktivitetsstyring via årlige budsjetter. Gevinstene er store og i rapporten er det bl.a. beregnet at nytt dobbelspor mellom Oslo – Ski kunne fått en samfunnsøkonomisk gevinst på 3 mrd. kr. hvis det hadde vært prosjektfinansiert.

I tillegg tok Steinar Strøm for seg det makroøkonomiske perspektivet knyttet til samferdselsinvesteringer. Han svarer ja på spørsmålet om norsk økonomi tåler en økt satsing på samferdsel, men det er en del utfordringer knyttet til dette, bl.a. ressurstilgangen.