Lyntogutrederne er klare

Fem selskaper deler på de seks feltene av lyntogutredningens andre fase for Jernbaneverket. Målet er å legge til rette for vurdering av de ulike strekningene.

Fakta om høyhastighetsutredningens fase 2

* Andre fase av Jernbaneverkets høyhastighetsutredning dreier seg om å legge premissene før de konkrete strekningene skal vurderes. Dette er de seks feltene som skal utredes, og selskapene som har fått oppdragene:

* Markedsanalyser: Atkins Group (Storbritannia), med underleverandørene Ernst&Young (Storbritannia), Temple (Storbritannia), Rand Europe (Storbritannia) og ITS Leeds (Storbritannia).

* Planleggings- og utviklingsstudier: WSP Samhällsbyggnad (Sverige), med underleverandørene Transrail Sweden (Sverige) og Multiconsult (Norge).

* Finansielle og samfunnsøkonomiske analyser: Atkins Group, med underleverandørene Ernst&Young (Storbritannia), Temple, Rand Europe, ITS Leeds og Faithful+Gould (Storbritannia).

* Kommersielle strategier og kontraktstrategier: PricewaterhouseCoopers (Norge), med underleverandøren PricewaterhouseCoopers (Storbritannia).

* Teknikk- og sikkerhetsanalyser: Pöyry Infra (Tyskland) med underleverandørene Interfleet Technology (Norge), Karlsruhe Institute of Technology (Tyskland) og Sweco Norge.

* Miljøanalyser: Asplan Viak (Norge), med underleverandørene MISA (Norge), VWI (Tyskland) og Brekke og Strand Akustikk (Norge). Kilde: Jernbaneverket (©NTB)

Arbeider starter umiddelbart og settes i gang fordi første fase av arbeidet viste at tidligere utredninger ikke var sammenlignbare.

Britiske Atkins Group er det eneste selskapet som er blitt tildelt to anbudsdeler. Selskapet skal jobbe med markedsanalyser, samt finansielle og samfunnsøkonomiske analyser.

Den eneste helt norskeide selskapet som har vunnet fram i anbudskonkurransen, er Asplan Viak, som skal stå for miljøanalysene.

– Nyansert
– Det er viktig at utredningen blir nyansert og at alle sider belyses. Sammensetningen av firmaer som vant denne anbudsrunden er en garanti for både allsidighet og kvalitet, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Arbeidet betegnes som den største transportutredningen i Norge i nyere tid.

– Med disse anerkjente firmaene har vi oppnådd det som var en forutsetning i mandatet, nemlig å få med internasjonal kompetanse, sier leder i Høyhastighetsutredningen i Jernbaneverket, Tom Stillesby.

Strekninger senere
Utredningen av de ulike strekningene, kalt fase 3, legges ut på anbud i oktober i år. Da vil strekningene være følgende:

* Oslo – Bergen

* Oslo – Kristiansand – Stavanger

* Oslo – Trondheim

* Oslo – Göteborg

* Oslo – Stockholm

* Bergen – Haugesund – Stavanger i kombinasjon med Oslo – Bergen og Oslo – Kristiansand – Stavanger

Den siste delen av utredningen ferdigstilles i februar 2012. Den vil være en del av Nasjonal transportplan 2014-2023. Hele utredningen har et budsjett på 50 millioner kroner.