Vestfoldbanen fornyes

Den eksisterende Vestfoldbanen fra Drammen stasjon sørover til Kobbervik der det nye dobbeltsporet begynner skal nå totalfornyes.

– Vi vet ikke når det skal bygges ny bane her og vi er nødt til å fornye den gamle strekningen for å sikre stabil drift fram til et nytt dobbeltspor kommer, sier banesjef Bjørn Ståle Varnes.

Fra Drammen stasjon til Kobbervik er det åtte kilometer. Sørover fra Kobbervik til Holm er det for flere år siden fullført moderne dobbeltsporet jernbane. Fra Holm til Nykirke er dobbeltsporanlegget nå satt i gang, og neste år åpner ny bane fra Barkåker til Tønsberg. Men ut fra Drammen og de første kilometerne sørover er det fortsatt lenge til det skal bygges nytt.

- Tilstanden på denne strekningen må nå betegnes som dårlig, sier banesjefen.

- Derfor går vi nå i gang og skal gjennomføre flere tiltak allerede før vinteren for å hindre at vi må innføre saktekjøringer på grunn av dårlig spor.

Parsellen Drammen - Kobbervik ligger sist i Vestfoldbanens utbyggingsrekkefølge. Årsaken er dels at det er en komplisert strekning å bygge, men også at hastighetsgevinsten ved nyanlegg her er mindre enn lenger sør fordi alle tog likevel skal stoppe eller må kjøre sakte gjennom Drammen stasjon.

– Siktemålet med moderniseringen nå er å gjennomføre tilstrekkelige tiltak for å holde strekningen i stabil drift fram til en ny bane kan overta, sier Varnes.

Les mer hos Jernbaneverket