Unike spuntvegger av stålrør

Nå som de gamle trebygårdene er flyttet og plassen er ferdig ryddet på Møllenberg i Trondheim, er anleggsarbeidet satt i gang for fullt også i dette området.

Det første som gjøres er å spunte helt tette og stive vegger av stålrør på begge sider av det som skal bli byggegropa hvor betongtunnelen skal bygges. Akkurat i denne delen av byggegropa er det kvikkleire i grunnen, derfor er det viktig at leira på utsiden av spuntveggene ikke blir drenert eller deformert når leira på innsiden av veggene blir gravd ut. Det er grunnen til at den spesielle spuntemetoden med stålrør er valgt.

Litt over 50 rør er nå kommet på plass og spuntveggene begynner å ta form for mannskapene til entreprenøren NCC og underentreprenørene Kynningsrud og Hallingdal Bergboring.

Først spuntes rørene rolig ned gjennom leira ved hjelp av vibrolodd til de møter fjell, så puttes den lange bormaskinen ned i røret og bruker vann til å spyle ut leira som er samlet opp i røret. Når leira er spylt ut og bormaskinen er kommet helt ned til enden av røret, kobles den til ringborkronen på røret og borer det 1,5 - 2 meter ned i fjellet. Røret blir så støpt fast i fjellet. Denne løsningen er unik. Det er ikke gjort i noe utbyggingsprosjekt tidligere. Alle rørene har spesialdesignede låser langs hele lengden, sånn at de henger sammen og danner en helt tett vegg. Det er dette som er det største framskrittet, nemlig å spunte og bore rørene mens de henger i låsen og få låsen til å bli med ned i ”rotfyllingen”. Dette er en svært dyr metode, blant annet fordi ringborkronen til minst 30 000 kr pr. stk. blir støpt fast i fjellet sammen med rørene.

- Dette er en effektiv og trygg løsning som påvirker leira på utsiden minst mulig, sier byggeleder Anders Beitnes i Statens vegvesen.

- Vi har satt opp mange målere i området og følger med på at trykket i kvikkleira ikke endres vesentlig mens vi arbeider.

Når mannskapet til entreprenørene er kommet godt i gang vil de kunne klare å spunte seks rør om dagen. Til sammen er det rundt 350 stålrør som skal ned, og dette arbeidet vil derfor ikke bli ferdig før rundt juletider. Etter spuntingen kommer en operasjon med omfattende innblanding av kalk- og sement slik at leira kan håndteres, og berget under spuntveggene skal tettes. Først når vi har testet at spuntveggene er helt tette, kan vi begynne å grave og sprenge ut leire og berg, og starte byggingen av betongtunnelen.

På den andre siden av Innherredsveien er arbeidet med byggingen av den ytre delen av Strindheimtunnelen godt i gang i byggegropa ved Strandveiparken. Her kom de midlertidige støtteveggene i tradisjonell AZ-spunt opp i vår, og utgraving og støping av betongtunnelen kom i gang i sommer.

Hele den 2,5 km lange Strindheimtunnelen, også den delen av tunnelen som drives gjennom fjell fra Strindheim, åpnes for trafikk i 2014.