Forskriften for ny nasjonal transportstøtteordning er fastsatt

Kommunal- og regionaldepartementet har fastsatt forskrift og utfyllende retningslinjer for den nye nasjonale transportstøtteordningen. Innovasjon Norge vil overta ansvaret med å videreutvikle transportstøtteordningen.

Transportstøtteordningen er godkjent av ESA som et kompensasjonstiltak for omleggingen av den differensierte arbeidsgiveravgiften. ESA har bedt regjeringen om å legge ordningen tett opptil den svenske ordningen, som allerede er godkjent av EU- Kommisjonen. Dette utgjør sentral referanser for utformingen av transportstøtte ordningen, som alle høringsinnspillene har blitt vurdert i forhold til. Transportstøtteordningen vil gjelde for industriforetak som har hatt økning i differensiert arbeidsgiveravgift fra 01.01.2004, lokalisert i fylkene Troms (med unntak av kommunene i tiltakssonen) og Nordland, samt kommunene innenfor det distriktspolitiske virkeområdet (sone A til C) i fylkene Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og nordlige deler av Hedmark og Oppland. Ordningen gjelder for transporter utført fra 01.01.2004 og er etterskuddsvirkende. Regjeringen har i utformingen av transportstøtteordningen lagt vekt på å lage en minst mulig byråkratisk, og mest mulig brukervennlig ordning. Innovasjon Norge i Bodø, som forvalter ordningen, har solid kunnskap om næringslivets behov. De jobber med å utvikle et eget nettbasert søknadssystem for lette søknadsprosessen for næringslivet. Innovasjon Norge vil også hjelpe de som har spørsmål om transportstøtte ordningen. På bakgrunn av ESAs beslutning om ikke å inkludere de fire øykommunene Herøy, Hareid, Ulstein og Aukra i Møre og Romsdal, vil Regjeringen nå vurdere om det er grunnlag for å inkludere andre kommuner i det geografiske virkeområdet.