Staten en krumtapp i BA-utviklingen

― Et visjonært og pragmatisk engasjement fra statens side er en vinneroppskrift, skal BA-næringen holde seg i verdensklassen, hevder Merete Tøndel, daglig leder i Vianova Systems.

― Statens vegvesens langsiktige engasjement i utviklingen av Novapoint, har vært avgjørende for at Norge er verdensledende på prosjektering av samferdselsinfrastruktur i dag, sier hun.

Dette sa Merete Tøndel til Nærings- og handelsdepartementet 7. september. Tre medarbeidere fra NHD besøkte Vianova i anledning departementets bedriftsbesøksdag for sine 200 ansatte. I regi av BA-Nettverkets primus motor Inger Hokstad, fikk avdelingsdirektør Marit Andersen, seniorrådgiver Margrethe R. Norum og seniorrådgiver Einar Ruud, en presentasjon av Vianova og hvordan det arter seg å være norsk programvareutvikler og -leverandør i en global, konkurranseutsatt verden. Både historien og ambisjonene imponerte gjestene.

Vianova Systems er som kjent markedsledende i Nord-Europa når det gjelder samhandlende prosjekteringsverktøy for samferdsel. Og Novapoint-teknologien er noe av det beste på verdensmarkedet, takket være på- og medvirkningen fra vegmyndighetene. Sandvika-selskapet med kontorer i 10 land har sine argeste konkurrenter som beilere på døra, men velger fortsatt å stole på egne krefter.

Unik posisjon i Norge
― I motsetning til større land med tungrodd byråkrati, kan vi her i Norge, med korte avstander mellom miljøene, fort skape oss verdenslederposisjon på mange områder, tror internasjonal leder Patrick McGloin. ― Norge kan eksempelvis bli storeksportør av BA-kompetanse om det legges enda bedre til rette for privat-offentlig samhandling. Både stat og næringsliv kan få igjen i mangfold om innsats og fokus gjøres riktig, mener han.

EU-direktiv om OPS
En fersk svensk utredning om bruk av innovasjon i offentlige anskaffelser støtter Vianovas syn: Denne viser at offentlig-privat samarbeid (OPS) faktisk stimulerer til innovasjon. OPS kan benyttes som verktøy til å finne frem til hittil ukjente løsninger, heter det. OPS behøver heller ikke være knyttet til store prosjekter, offentlige-private samarbeidsformer kan også være egnede løsninger i småkontrakter.

EU-kommisjonen har varslet at den har til hensikt å fremme et utkast til direktiv om OPS og konsesjoner i løpet av året.

Staten i førersetet
Staten sitter på en gullgruve av teknologi, standarder og databaser, bl.a. innen samferdselsområdet hvor man har stor nytte av NVDB, NJDB, SOSI, DAKAT m.fl. Det bekreftes av Liv Nordbye, IKT-ansvarlig for veg og transportområdet i Vegdirektoratet. Hun har erfart dette både i USA og andre land:

― Norske løsninger er i verdensklasse. Ingen tvil om det. Vi har «cutting edge» IT-teknologi og -løsninger på en rekke samferdselsområder, mye takket være det privat-offentlige samarbeidet med Vianova og andre. Norske miljøer høster stor anerkjennelse internasjonalt og er en pådriver, mener hun.

― Få tenker vel på Statens vegvesen som en kunnskapsbedrift, men det er vi faktisk i stor grad, poengterer Nordbye. ― Vi har mer enn 400 IT-applikasjoner, 280 håndbøker og et omfattende databibliotek som brukes av ”alle” i bransjen. Vi sitter på et arvesølv som i enda sterkere grad må komme alle til gode, også næringslivet. Våre databaser er en verdifull ressurs for næringslivet og kan bidra til ny innovasjon om vi blir enda flinkere til å gjøre dem tilgjengelig.

Liv Nordbye forteller at etaten er opptatt å være tydelig i sin byggherrerolle, og ser derfor også på ulike løsninger for mer samarbeid, åpenhet, og helhetstenking i det de gjør. Mye av dette er tema for etatens nye IKT-strategi som er i støpeskjeen i disse dager, opplyser hun.

― Statens rolle som bestiller er også svært viktig, tilføyer Merete Tøndel. ― Kravstore bestillere skaper fremtiden mye fortere, mener hun. ― Statens vegvesen bør derfor stille enda større krav til bruken av samordningsmodell og samhandling i sine prosjekter.