- Sats på varige arbeidsplasser og nyskaping

Byggenæringens Landsforening (BNL) kommer her med sine kommentarer til Revidert nasjonalbudsjett.

BNL støtter regjeringens intensjoner om å ivareta stramheten i finanspolitikken. Det er av avgjørende betydning for BNLs medlemmer at vi greier å opprettholde en stabilitet som sikrer fortsatt lav rente og utsikter for en lav kronekurs. BNL er imidlertid svært bekymret for at ikke regjeringen viser tilstrekkelig vilje til å øke sysselsettingen. Forslagene om strammere permitteringsregler og kutt i bevilgninger til vei og innovasjon, bidrar ikke til å øke sysselsettingen. BNL frykter tvert imot at dette vil føre til flere ledige i både bygg- og anleggsnæringen. Denne ledigheten kan bli større enn regjeringens satsing på nye tiltaksplasser. Det er fortsatt ledig kapasitet i både bygg- og anleggssektoren. Tall fra Aetat viser at det pr. april 2004 er ca 7800 arbeidsledige innen bygg- og anleggsnæringen (en nedgang på ca. 550 fra samme tid i fjor). Dette tilsvarer muligheten for å øke bygge- og anleggsproduksjonen med ca 5 milliarder kroner ut over dagens nivå, uten at det fører til press i arbeidsmarkedet. Vekst i aktiviteten i byggenæringen ville i dagens økonomiske situasjon både kunne gi store samfunnsgevinster og bidra positivt til utviklingen av norsk økonomi. Strammere permitteringsregler gir oppsigelser Regjeringen strammet kraftig inn på permitteringsreglene i Statsbudsjettet for 2004. I følge en spørreundersøkelse til medlemsbedriftene i BNL, har innstrammingen på lønnspliktsperioden fra 3 til 10 dager ført til flere oppsigelser. Nesten 60% av de BNL-bedriftene som benytter permitteringer, uttaler at de nye reglene har ført til at de oftere går til oppsigelser. Det er også dokumentert at innstrammingen i permitteringsreglene fører til en urimelig stor merkostnad for bedriftene, som også er med på å bremse muligheten for økt vekst, innovasjon og nye investeringer. Dersom ikke reglene blir endret i Revidert, frykter vi en ytterligere forverring av situasjonen ut over året. Svært mange bedrifter uttaler i spørreundersøkelsen at utslagene av de nye reglene ennå ikke er kommet til syne, men at de trolig vil slå ut på deres permitteringspraksis siste halvdel av 2004. Videre sier regjeringen nei til en videreføring av dagens midlertidige permitteringsperiode med rett til dagpenger i 42 uker. Spesielt vil asfaltbransjen merke innstrammingen hardt, da disse er avhengig av et varig permitteringsunntak på minst 36 uker for å kunne beholde kompetanse i bedriftene. BNL vil understreke at asfaltbransjen er avhengig av lengre permitteringsunntak ut fra sesonghensyn og ikke ut fra konjunkturhensyn. → BNL ber om at Stortinget reduserer lengden av lønnspliktsperioden fra 10 til 3 dager. → BNL ber om at Stortinget gir asfaltbransjen et varig permitteringsunntak på 36 uker over 18 måneder. Kutt i veibevilgningene må reverseres Regjeringen foreslår kutt på 80 millioner kroner på drift og vedlikehold av riksveier. Dette står i kontrast til et dokumentert behov for å øke veibevilgningene. Bedre infrastruktur er avgjørende for å få fart i næringsutviklingen. Med flere tusen arbeidsledige innen anleggssektoren, ville det også være god sysselsettingspolitikk å igangsette flere samferdselsprosjekter. BNL vil understreke viktigheten av at bevilgningene til vei må opp til et nivå som er på linje med de økonomiske planrammene i Nasjonal Transportplan. Økningen bør særlig gå til stamveinettet, slik at man får en høyest mulig oppfyllingsgrad i forhold til handlingsprogrammet. → BNL ber om at satsingen på samferdsel styrkes. Kutt på drift og vedlikehold må reverseres. Innovasjon Norge er i en sårbar fase kutt nå rammer ekstra hardt Regjeringen legger i Revidert budsjett opp til et betydelig kutt i midler til FoU. BNL er svært overrasket over de store kuttene knyttet til Innovasjon Norge. Ikke bare er dette i utakt med Regjeringens og Stortingets egne intensjoner om betydelig økt satsing på forskning og utvikling. Det er også et alvorlig signal å sende til Innovasjon Norge, som nå er inne i en konsolideringsfase. For bygg- og anleggsnæringen er det spesielt forslaget til kutt i offentlige og industrielle forsknings- og utviklingskontrakter (OFU/IFU) som vil merkes. Også programmer som Arena (innovasjon i nettverk) og bransjeorientert IT-utvikling (BIT) finansieres over denne posten. BIT-programmet er bransjeprosjekter og verdikjedeprosjekter som omfatter en sammenkobling av flere bransjer nasjonalt og internasjonalt. Hensikten er å oppnå effektivisering i vertikale verdikjeder. Blant de verdikjedeprosjektene som i dag er i gang er bygg, fisk, reiseliv, møbel, næringsmiddel, grafisk og gullsmed. Innovasjon Norge har prioritert BIT-programmet og har avsatt en andel sentrale midler på 18 millioner og tilsvarende (18 millioner) fra distriktskontorene. Det har imidlertid vist seg at lokal finansiering er vanskelig og komplisert å få til i forhold til i nasjonale prosjekter. Det er i år gjennomført en stram prioritering av midlene på 36 millioner kroner, som allerede er et alt for lavt nivå for å kunne løse de store utfordringene norsk næringsliv har innen disse sektorene. Programmets eksistens er truet dersom det ikke stilles landsdekkende midler til rådighet. BIT-prosjektene går over en periode på 3-4 år og krever dermed forutsigbarhet og stabilitet. Flere BIT-prosjekter har inngått kontraktfestede, løpende forpliktelser til samarbeidspartnere. Konsekvensene ved nedskjæringer blir derfor dramatiske både for prosjektene og prosjekteierne, som er bransjeorganisasjoner tilknyttet NHO og HSH. Bygg, møbel og reiseliv er de prosjektene som er mest berørt fordi de har løpende forpliktelser. Aktivitetene måtte allerede i februar reduseres betydelig og alle aktiviteter vil nå bli stoppet i påvente av en avklaring. Slike stopp skaper stor frustrasjon blant bedriftene og koster også betydelige beløp både indirekte og direkte. Flere av prosjektene er over ett år forsinket grunnet finansieringsproblemer de siste 3 år. BNL henstiller Stortinget om å støtte opp om den positive holdning som bedriftene de siste årene har utviklet i forhold til økt forskningsinnsats. Dette er en satsing med langsiktige virkninger, og det er avgjørende at det nå vises reelt samsvar mellom uttalt vilje og handling. → BNL ber om at foreslåtte kutt i bevilgningene til Innovasjon Norge bortfaller. Mangelfulle prognoser BNL vil påpeke at Finansdepartementets prognoser er noe mangelfulle. Igangsettingstallene for bygg viser at Finansdepartementets prognoser ligger noe i underkant av hva som ser ut til å bli de reelle tallene. BNL vil bemerke at Finansdepartementet har valgt å benytte seg av de foreløpige igangsettingstallene. Departementet har ikke klart å få med de endelige tallene i beregningsgrunnlaget, til tross for at disse ble fremlagt for flere uker siden. Dermed blir veksten i den delen av boliginvesteringene som påvirkes av antall igangsatte boliger beregnet galt av Finansdepartementet. Finansdepartementets investeringsprognoser både for 2004 og 2005 er basert på økende gjennomsnittsareal pr. bolig. Dette er helt urealistisk, siden en stadig større del av boligbyggen skjer i byene. Spesielt tar Oslo markedsandeler. Boligbyggingen i byene er i stor grad blokkleiligheter, med et lavere gjennomsnittsareal enn øvrige boliger. Dermed blir Finansdepartementets prognoser for økningen i investeringene i 2005 også høyere enn i byggenæringens prognoser, til tross for at Finansdepartementet anslår igangsettingen til 23.000 i 2005. Byggenæringens prognoser viser en igangsetting i 2005 på 24.000. Nylig fremlagte markedsundersøkelser viser at det er stabilitet for igangsettelser av nye boliger. Selv om det for 2004 ser ut til å bli et lite oppsving i aktiviteten, uteblir den helt store økningen. BNL mener dette viser at det er rom for økt innsats også innenfor nybygg.