42 meter lang stålbjelke på plass

Betongfundamentene til den nye jernbanebrua over Skippergata i Trondheim er ferdige, og på lørdag ble stålbjelken som er hjertet i brua heist på plass.

Den kom sjøveien til Trondheim fra fabrikken i Sandnessjøen på fredag, og ble fraktet som ekstra lang spesialtransport fra havna til anleggsområdet ved Strandveiparken. For å forstyrre trafikken minst mulig foregikk den transporten lørdag ettermiddag, mens flesteparten av Trondheims innbyggere nøyt høstsola ute og ikke satt i bilene sine.

Stålbjelken er 42 meter lang og veier 45 tonn. Nå som den er heist på plass har mannskapet til entreprenøren NCC startet arbeidet med å bygge bruoverbygningen.

I dag kjører togene over en midlertidig jernbanebru i en trasé som går like nord for den gamle traseen. Til neste sommer er den nye permanente jernbanebrua ferdig bygd, og togtrafikken flyttes tilbake. Det vil ta litt lenger tid før vi kan åpne opp Skippergata under jernbanebrua for bilister og myke trafikanter. Her vil det være anleggsområde i hvert fall ut 2011. Det blir slutt på høyderestriksjonene ved passering under jernbanen når den nye brua står ferdig slik at høye lastebiler slipper omveier og faren for påkjørsel av brua er sterkt redusert.

Den midlertidige jernbanebrua vil komme til god bruk et annet sted på prosjektet, nemlig over E14 i Stjørdal mens en ny permanent jernbanebru bygges her fra neste høst. Før den kom til Trondheim var den brukt i Bjørvikaprosjektet i Oslo.