Mange feil ved kommunale mottak for farlig avfall

Fylkesmannens miljøvernavdeling gjennomførte en kontrollaksjon rettet primært mot mottak av farlig avfall fra husholdningene i Oslo og Akershus mars 2004. Kontrollen omfattet 13 kommunale / interkommunale og 3 private mottak.

Formålet med aksjonen var å kontrollere hvordan kommunene og private mottak ivaretok mottak, lagring og viderelevering av farlig avfall. Hovedfunnet er at mottatt avfall blir levert videre til forsvarlig behandling, men at mottak og lagring kan bedres de fleste stedene. Vel halvparten av anleggene hadde mangler ved håndteringen av farlig avfall, mens 3 av 4 mottak får avvik på grunn av mangler ved håndtering eller internkontroll Aksjonen pågikk i hele Norge i uke 13 og 14. Statens forurensningstilsyn koordinerte aksjonen, fylkesmennenes miljøvernavdelinger utførte kontrollene. I Oslo og Akershus deltok tre personer ved kontroll av 16 mottak i 13 av kommunene. Kommunene skal ha et tilbud til husholdningene om levering av farlig avfall. Aksjonens formål var å kontrollere hvordan kommunene håndterte mottak, lagring og viderehåndtering av dette avfallet. Også private mottaksanlegg kontrollert. Kontrollene og dels tilleggsinformasjon bekrefter at alle kommunene har tilbud om innsamling og levering av farlig avfall fra innbyggere i sin kommune. Tilbudet for mindre næringsvirksomhet er imidlertid ikke godt nok. I alt 16 avfallsmottak av 25 i Oslo og Akershus ble kontrollert ved aksjonen. Ved alle de kontrollerte mottakene var betjening tilgjengelig for publikumsveiledning. Tre av de kontrollerte mottakene var mellomlagere for private mottaksanlegg. Hovedkonklusjon for de kontrollerte mottakene: * 12 av de 16 anleggene hadde avvik og skal gi en skriftlig tilbakemelding til fylkesmannen innen 1 til 3 måneder om hvordan avvikene er håndtert (lukket). * Avviksfunnene omfattet håndtering av farlig avfall og anleggenes internkontroll. Vi fant - Ikke tilfredstillende lagring og manglende sortering ved halvparten av anleggene. Dette hadde først og fremst sammenheng med liten kapasitet og sikkerhet for lagring av det farligste avfallet - 2 av 3 anlegg hadde mangler ved internkontrollen, bl.a. manglende dokumenterte rutiner, avvikshåndtering og risikokartlegging. PCB-holdig avfall og impregnert trevirke Aksjonen hadde et særlig fokus på håndtering av dette avfallet ved de betjente mottakene. Enkelte av anleggene hadde ikke egne plasser eller kontainere for levering og lagring av impregnert trevirke. Det ble påvist i tre tilfeller at impregnert trevirke ble feilaktig lagt i kontainere for annet trevirke eller for restavfall. Her bør mottakstilbudet utvides og informasjon til publikum økes. Her bør informasjon til publikum økes.