Strid og harde ord om lyntogutredning

Selskapet Norsk Bane AS beskylder Jernbaneverket for å utrede høyhastighetsbaner delvis i strid med Stortingets forutsetninger og mandatet for utredningen.

Disse påstandene settes fram i et brev som daglig leder Jørg Westermann og styreleder Kjell Stundal i Norsk Bane nylig har sendt til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) og transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget.

Kommunikasjonsrådgiver Lisbet Kierulf Botnen i Høyhastighetsutredningen i Jernbaneverket (JBV) imøtegår kritikken etter å ha blitt gjort kjent med innholdet i brevet. – Vi følger selvfølgelig mandatet, sier hun til NTB. Hun mener brevet til statsråden og stortingskomiteen inneholder feil og misforståelser.

– Grove forenklinger
Norsk Bane skriver at Jernbaneverket i flere tilfeller har lyst ut undersøkelser «som forutsetter grove og tendensiøse forenklinger». Selskapet hevder også at JBV handler i strid med Samferdselsdepartementets mandat for utredningsarbeidet.

Norsk Bane ber om et møte med statsråden for å forklare hvorfor det er behov for en alternativ utredning. «Slik ønsker vi å bidra til at Stortinget får det nødvendige beslutningsgrunnlaget til rett tid, og at feilinvesteringer unngås», heter det i brevet.

Kommunikasjonssjef Thor W. Bjørlo i Norsk Bane opplyser til NTB at selskapet ennå ikke har fått svar på henvendelsen.

Seks anbudskonkurranser
Bakgrunnen for ordstriden er at Norsk Bane mener selskapet er holdt utenfor det utredningsarbeidet som pågår og som nå er inne i fase 2.

Denne fasen startet da det i sommer ble lyst ut anbud på seks forskjellige «pakker», som handler om å fastsette premisser for utredningen om mulige høyhastighetsbaner på strekningene Oslo-Bergen, Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Trondheim, Oslo-Göteborg, Oslo-Stockholm og Bergen-Haugesund/Stavanger.

I denne omgang gjelder de seks «pakkene» anbud på markedsanalyser, planleggings- og utviklingsstudier, økonomiske analyser, kommersielle strategier og kontraktsstrategier, tekniske og sikkerhetsmessige analyser og miljøanalyser. Etter planen skal disse utredningene i neste omgang gi et likt grunnlag for de framtidige analyser av de aktuelle strekningene. Det blir tredje fase i høyhastighetsutredningen.

Over 20 firmaer, de fleste utenlandske, har gitt anbud. Hvem som tildeles oppdragene med disse analysene, skal etter planen offentliggjøres den 30. september, opplyser Lisbet Kierulf Botnen til NTB.

– Helhetlig utredning
Norsk Bane kritiserer Jernbaneverket for å ha valgt «et utredningsopplegg som ikke gir oss noen mulighet til å delta på en forsvarlig måte».

Norsk Bane vil i stedet foreta «en helhetlig utredning», og skriver at selskapet i samarbeid med det tyske jernbaneselskapet Deutsche Bahn allerede «har fått opparbeidet et detaljert og verdifullt plan- og analysemateriale som både vi og Stortinget ønsker skal komme til nytte». Dette materialet inkluderer detaljerte traséforslag og vil kunne avverge feilinvesteringer for «flere titalls milliarder kroner», hevder Norsk Bane.

Lisbet Kierulf Botnen i Høyhastighetsutredningen viser til mandatet for utredningen: – Det sier at vi ikke skal lyse ut helhetlige analyser, men legge premissene først. Det er fordi tidligere utredninger, blant annet fra Norsk Bane/Deutsche Bahn, ikke kan sammenlignes fordi de er laget på forskjellige måter.