Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Strid og harde ord om lyntogutredning

Publisert: 19.09.2010 15:55. Sist endret: 27.11.2013 19:13.

Selskapet Norsk Bane AS beskylder Jernbaneverket for å utrede høyhastighetsbaner delvis i strid med Stortingets forutsetninger og mandatet for utredningen.

  • Conto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum

  • Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet

  • Tre entreprenører kjemper om E6 Svenningelv-Lien

  • Nordre Follo stenger ned etter utbrudd av mutert koronavirus

Nettleder

Boligskillet

Les også:

  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Conto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum
  • Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet
  • Tre entreprenører kjemper om E6 Svenningelv-Lien
  • Nordre Follo stenger ned etter utbrudd av mutert koronavirus
  • Klart for ny høringsrunde på Skøyen: Nytt trikkespor kan koste mer enn én milliard kroner, og foreslås mot Ruters anbefaling
  • MDG-Lan: Bli kvitt fossilbilen snarest mulig
  • Uværet i nord: Byggeplasser sikres, arbeid flyttes inn og driftsentreprenører er i beredskap
  • Graf Entreprenør bygger for Seabrokers Eiendom
  • To nye ledere til Fornebubanen
  • Oppdagelse i nedlagt japansk atomkraftverk kan være nøkkelen til romersk superbetong
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Conto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum

Flere kontrakter

  • Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet
  • Graf Entreprenør bygger for Seabrokers Eiendom
  • Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken
  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
  • Eide Entreprenør med rehabiliteringsjobb i Bærum
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorNTB

Disse påstandene settes fram i et brev som daglig leder Jørg Westermann og styreleder Kjell Stundal i Norsk Bane nylig har sendt til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) og transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget.

Kommunikasjonsrådgiver Lisbet Kierulf Botnen i Høyhastighetsutredningen i Jernbaneverket (JBV) imøtegår kritikken etter å ha blitt gjort kjent med innholdet i brevet. – Vi følger selvfølgelig mandatet, sier hun til NTB. Hun mener brevet til statsråden og stortingskomiteen inneholder feil og misforståelser.

– Grove forenklinger
Norsk Bane skriver at Jernbaneverket i flere tilfeller har lyst ut undersøkelser «som forutsetter grove og tendensiøse forenklinger». Selskapet hevder også at JBV handler i strid med Samferdselsdepartementets mandat for utredningsarbeidet.

Norsk Bane ber om et møte med statsråden for å forklare hvorfor det er behov for en alternativ utredning. «Slik ønsker vi å bidra til at Stortinget får det nødvendige beslutningsgrunnlaget til rett tid, og at feilinvesteringer unngås», heter det i brevet.

Kommunikasjonssjef Thor W. Bjørlo i Norsk Bane opplyser til NTB at selskapet ennå ikke har fått svar på henvendelsen.

Seks anbudskonkurranser
Bakgrunnen for ordstriden er at Norsk Bane mener selskapet er holdt utenfor det utredningsarbeidet som pågår og som nå er inne i fase 2.

Denne fasen startet da det i sommer ble lyst ut anbud på seks forskjellige «pakker», som handler om å fastsette premisser for utredningen om mulige høyhastighetsbaner på strekningene Oslo-Bergen, Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Trondheim, Oslo-Göteborg, Oslo-Stockholm og Bergen-Haugesund/Stavanger.

I denne omgang gjelder de seks «pakkene» anbud på markedsanalyser, planleggings- og utviklingsstudier, økonomiske analyser, kommersielle strategier og kontraktsstrategier, tekniske og sikkerhetsmessige analyser og miljøanalyser. Etter planen skal disse utredningene i neste omgang gi et likt grunnlag for de framtidige analyser av de aktuelle strekningene. Det blir tredje fase i høyhastighetsutredningen.

Over 20 firmaer, de fleste utenlandske, har gitt anbud. Hvem som tildeles oppdragene med disse analysene, skal etter planen offentliggjøres den 30. september, opplyser Lisbet Kierulf Botnen til NTB.

– Helhetlig utredning
Norsk Bane kritiserer Jernbaneverket for å ha valgt «et utredningsopplegg som ikke gir oss noen mulighet til å delta på en forsvarlig måte».

Norsk Bane vil i stedet foreta «en helhetlig utredning», og skriver at selskapet i samarbeid med det tyske jernbaneselskapet Deutsche Bahn allerede «har fått opparbeidet et detaljert og verdifullt plan- og analysemateriale som både vi og Stortinget ønsker skal komme til nytte». Dette materialet inkluderer detaljerte traséforslag og vil kunne avverge feilinvesteringer for «flere titalls milliarder kroner», hevder Norsk Bane.

Lisbet Kierulf Botnen i Høyhastighetsutredningen viser til mandatet for utredningen: – Det sier at vi ikke skal lyse ut helhetlige analyser, men legge premissene først. Det er fordi tidligere utredninger, blant annet fra Norsk Bane/Deutsche Bahn, ikke kan sammenlignes fordi de er laget på forskjellige måter.

Nøkkelord:

Anlegg
 

Klart for ny høringsrunde på Skøyen:
Nytt trikkespor kan koste mer enn én milliard kroner, og foreslås mot Ruters anbefaling

 

Uværet i nord: Byggeplasser sikres, arbeid flyttes inn og driftsentreprenører er i beredskap

 

Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet

Nordre Follo stenger ned etter utbrudd av mutert koronavirus

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen