Operatunnelen åpnet med stor fest

Flere hundre spesielt inviterte fikk fredag overvære kong Haralds offisielle åpning av hovedstadens nye underjordiske og -sjøiske trafikkåre.

− Dette har vært krevende planprosesser med lang byggetid. Nesten 3 millioner arbeidstimer er nedlagt, og dette prosjektet kunne ikke vært gjennomført uten en profesjonell byggeledelse, dyktige rådgivere og entreprenører, sa en synlig stolt regionvegsjef Sidsel Sandelien i sin takketale.

Gjestene fikk prøvegå deler av parsellen som var bekranset med forskjellige kunstneriske innslag underveis. Både riksgjøglerne Stella Polaris og elevene ved operaballetten markerte seg på hver sin måte, før festen fortsatte ved dekkede langbord nede i dypet.

HMK Kongen, ordfører Fabian Stang, samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, vegdirektør Terje Moe Gustavsen og andre prominente gjester kunne nyte mat, drikke og underholdningsinnslag under konferansier Petter Skjervens fyndige og lettbente kommentarer.

Det østgående løpet ble åpnet i april i år. Når dette vestgående løpet tas i bruk fra førstkommende mandag, vil et sted mellom 60-70.000 biler forsvinne fra overflatetrafikken hvert døgn. Bjørvikaprosjektet med Norges første senketunnel i sitt slag, omfatter også store omarbeidelser av havneområdet og de eksisterende gateløpene i byen.

Viktig elementer gjenstår, med arbeid bak Havnelageret og med nye påkjøringsramper mellom Rådhusgata og tunnelene. Målet er at hele trafikksystemet, med alle tunneler, bruer og tverrforbindelser, skal være ferdig innen 2013.

− Dette er stor vegbygging og trafikkplanlegging i et meget komplisert miljø. Bjørvikaprosjektet er bygget der Oslo en gang oppsto. Det vil åpne opp for det fremtidige Oslo og en million innbyggere vil merke mindre støv og støy, men samtidig få tryggere trafikkavvikling, understreket vegdirektør Moe Gustavsen.