Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

E39 litt bedre bit for bit

Publisert: 17.09.2010 09:25. Sist endret: 27.11.2013 19:12.

Kyststamveien mellom Kristiansand og Trondheim, E 39, blir gradvis litt bedre. Men det går i sneglefart.

  • Raymond Johansen: Strengere innreiseregler kan gi raskere åpning av Oslo

  • Listhaug: – Det var på høy tid

  • Støre: Strengere regler var nødvendig

  • BNL om nye innreiseregler: - Svært dramatisk

Nettleder

Digitaliseringens år

Les også:

  • Fremtidens kontorer
  • Det strammer seg til
  • Boligskillet
  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Sverre Molvik

«Vi må tenke nytt om miljø»
Les mer

Les også:

  • Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel
    Merete Bellingmo
  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Raymond Johansen: Strengere innreiseregler kan gi raskere åpning av Oslo
  • Listhaug: – Det var på høy tid
  • Støre: Strengere regler var nødvendig
  • BNL om nye innreiseregler: - Svært dramatisk
  • Norge stenger i praksis grensen- stopper arbeidsinnvandringen
  • Stort smitteutbrudd på byggeplass i Oslo – Pressens hus rammet
  • Entreprenører etterlyser mer kontroll for å unngå lærlingjuks
  • Innredet «nye» kontorlokaler med gammelt linoleumsbelegg og brukte møbler
  • Stangeland Maskin sender permitteringsvarsel til alle ansatte
  • Han er ny Carlsen Fritzøe-sjef
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Asker Entreprenør bygger sykehjem i Fredrikstad

Flere kontrakter

  • Norconsult signerte rammeavtale med Forsvarsbygg
  • Mer samspill for AF Gruppen på Blindern
  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen
  • Betonmast utbedrer veinettet i Göteborg
  • Consto Øst bygger boligprosjekt og SNØ-hotell for Thon
  • Consto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Slik jobber Spinn Arkitekter i virtuell virkelighet under pandemien

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorNTB

Der ferjene forsvinner tar bomstasjonene over. Folk på Vestlandet tar mesteparten av regningen selv. Til NTB sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) at trafikantene fortsatt må belage seg på å bidra ganske mye gjennom bompenger.

Lørdag åpner samferdselsministeren enda en bit av denne viktige sør-nord-forbindelsen langs kysten av Vestlandet og Midt-Norge, en 15 kilometer flott vei ved Vinjefjorden i grenseområdet mellom Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag. Det har tatt to og et halvt år å bygge parsellen og prislappen er 320 millioner kroner.

45,8 milliarder
Det er åtte ferjestrekninger langs E39, og ni dersom en regner med Kristiansand-Hirtshals. For E39 fortsetter egentlig helt til Ålborg i Danmark.

Det er gjort noen overslag over hva det vil koste å gjøre den norske delen av E39 ferjefri. En beregning fra 2007 konkluderte med 45,8 milliarder kroner.

Bare i Møre og Romsdal gjenstår tre store fjordkryssinger: Storfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden som vil koste rundt 10-15 milliarder kroner. Den politiske viljen er til stede og kreativiteten lokalt er formidabel. Det er «bare» pengene som mangler.

Og i Sogn og Fjordane er kryssingen av Sognefjorden den absolutt største utfordringen for et ferjefritt samband på hele den lange strekningen fra sør til nord.

Vestlandsrådet har vært en pådriver for Kyststamveien.

For lite
Fylkesordfører i Rogaland i de to forrige periodene, Roald Bergsaker (H), mener at en ferjefri E39 mellom Stavanger og Bergen er oppnåelig innenfor en tiårsperiode. Det store Rogfast-prosjektet med 25 km undersjøisk tunnel i to løp er i god gjenge. Prosjektet er med i Nasjonal transportplan og byggingen er forutsatt startet i 2014-2019.

Bergsaker skylder ikke bare på nasjonale myndigheter når det har gått litt tregt med E39 Kyststamveien:

– Nei, fylkene på Vestlandet har nok vært ivrigere etter å bygge veier mot Oslo enn nord-sør langs kysten. Det er først de to-tre siste periodene at Kyststamveien virkelig er blitt løftet fram, sier Bergsaker.

Han er lite imponert over statens medvirkning. 80 prosent av alt som er investert i Kyststamveien de siste årene har vestlendingene selv betalt. Statens medvirkning er for svak og det går dessuten for tregt å få gjennom store ferjeavløsningsprosjekter, mener han.

Fortsatt dugnad
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa er enig med Bergsaker i at fremdriften for Kyststamveien historisk sett har vært for dårlig. Hun er også enig i at staten historisk sett ikke har bidratt nok til en nord-sør-forbindelse i en del av landet med svært høy verdiskapning.

– Men jeg er fornøyd med dagens fremdrift. Det skjer veldig mye nå. I alle fylker pågår det forbedringer av E39, det er planlagt prosjekter og det arbeides med konseptvalg og utredninger, sier Meltveit Kleppa til NTB.

Statsråden kan ikke love at de vel 45 milliarder kronene som trengs for å gjøre E39 ferjefri «kommer seilende inn fra samferdselsbudsjettet», og slett ikke i kommende statsbudsjett. Dessuten er det prosjekter som er i et teknologisk grenseland.

– Her blir det nok fortsatt en dugnad. Staten skal bidra, men det må også trafikantene selv belage seg på gjennom fremtidige bompenger, er den klare beskjeden fra samferdselsministeren.

Nøkkelord:

Anlegg
 

BNL om nye innreiseregler:
- Svært dramatisk

 

Norge stenger i praksis grensen

 

Støre: Strengere regler var nødvendig

 

Listhaug: – Det var på høy tid

 

Stort smitteutbrudd på byggeplass i Oslo

 

Drakamp mellom norske, spanske
og kinesiske entreprenører på E6 Storhove – Øyer

 

Stangeland Maskin sender permitterings-varsel til alle ansatte

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip

Annonsørinnhold
 

Hvordan få mest mulig veg for pengene?


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen