Rapporter om ulykke med lekter i Drammenselva

25. mai 2010 kantret en lekter i Drammenselva. Lekteren ble brukt i forbindelse med arbeidet med byggingen av fylkesveg 283 Øvre Sund bru.

I etterkant har både Statens vegvesen og Fylkesmannen i Buskerud skrevet rapporter om ulykken. Fylkesmannen gir i sin rapport Vegvesenet kritikk for ikke å ha fulgt opp miljøkravene godt nok, melder vegvesen.no.

Det var om morgenen 25. mai at en lekter med en gravemaskin og en separat lagringstank for dieselolje slet seg løs og drev mot Øvre Sund bru. Lekteren hektet seg fast i en gangbane oppstrøms brua, og sank etter hvert uten at gravemaskin og dieseltank kunne reddes. Gravemaskinen og tanken hadde til sammen en kapasitet på ca. 1700 liter dieselolje. Det antas at mellom 1300 og 1700 liter dieselolje rant ut i elva.

I Fylkesmannens rapport pekes det på manglende beredskap for akutt forurensning og utilstrekkelig risikovurdering.

– Vi er opptatt av å ta vare på miljøet også mens vi bygger Øvre Sund bru. Momentene som kommer frem i rapporten tar vi til etterretning, og vi vil se nærmere på våre rutiner ved slike hendelser, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Grete Tvedt. Hun sier også at dokumentene som Fylkesmannen etterspør vil bli sendt over med det første. I tillegg til inspeksjoner fra Fylkesmannen har Statens vegvesen på eget initiativ tatt kontakt med to konsulentfirmaer for å få vurdert skadene etter utslippet.

Multiconsult AS er engasjert av Statens vegvesen for blant annet å gjøre miljømessige vurderinger i prosjektet. Selskapet har lang erfaring med kartlegging og oppfølging av oljeforurensning. I etterkant av ulykken har konsulentselskapet laget et notat hvor de beskriver hva som skjer med oljeutslipp i vann. De har også vurdert mulige effekter ut i fra de observasjoner som ble gjort i etterkant av ulykken. I notatet pekes det blant annet på at deler av dieseloljen består av vannløselige komponenter. Utslippe skjedde under vann i en elv med stor vannstrømning. Dette gjorde at oljen raskt blandet seg sammen med vann og dermed lettere ble utsatt for nedbrytning. Konsulentselskapet mener dette trolig kan forklare at den tynne oljefilmen på fjorden raskt gikk i oppløsning.

Etter dieselutslippet var man redd for at oljen skulle renne utover fjorden og skade de sårbare våtmarksområdene ved Lier. Vegvesenet ba derfor selskapet Golder Associates AS vurdere forurensingen i Lierstranda naturreservat og Gilhusbukta. Selskapet skulle observere eventuell oljefilm og skader på fugl. Det ble gjennomført to befaringer med den konklusjon at det ikke ble observert forhold som tyder på at oljeutslippet har påvirket strandsonen eller fuglelivet.