Sprenger plass til Strindheimtunnelen

Nå er entreprenøren Skanska også i gang med drivingen av de to hovedløpene til fjelltunnelen på Strindheim i Trondheim.

åde vestgående og østgående løp er så langt drevet parallelt, og de er kommet rundt 10 meter inn i begge løpene. Den 2,1 km lange fjelltunnelen er altså bare i den spede begynnelse, men i rampetunnelene som skal knytte hovedløpene i tunnelen til Bromstadvegen i Strindheimkrysset er arbeidet kommet betydelig lenger. Til sammen har de nå drevet seg 300 meter gjennom fjell.

Sementmasse blir injisert i fjellet
Fjellet på Strindheim er noe oppsprukket, så det blir injisert sement for å forsterke fjellet før entreprenøren sprenger ut deler av det. Dette arbeidet gjøres for at fjellet skal bli tett, og hindre setninger på bebyggelsen over tunneltraseen. Det har i et par tilfeller kommet opp noe injiseringsmasse i plenene til naboer. Vi beklager dette, og vil følge det opp. Hvis dere oppdager at dere får sement i plenen, så si ifra til oss. Vi må justere injiseringsarbeidet når det skjer. Antakeligvis har vi møtt på gamle sonderborhull til forundersøkelser som har ført sementmassen til overflaten.

Nye Grillstadfjæra tar form
Steinen kjøres til Grillstadfjæra hvor den bidrar til byggingen av en ny småbåthavn. Siden første tunnelsalve i rampetunnelene gikk av i juni har det blitt noen lass med stein, og endringene er allerede tydelige i Grillstadfjæra.

Tunneldrivingen er en møysommelig prosess, og vil foregå til ut 2012. Etter det blir det kompletteringsarbeid før Strindheimtunnelen kan åpnes for trafikk i 2014.