BNL krever endringer i Kunnskapsløftet

BNL vil endre strukturen og innholdet i fag- og yrkesopplæringen. Erfaringen hittil viser at den i sin nåværende form ikke gir elevene den kompetanse næringslivet etterspør.

Sammen med bransjeforeningene har BNL utarbeidet et brev til Utdanningsdirektoratet hvor byggenæringens endringsforslag legges fram. Arbeidet har pågått i nesten ett år, og det er stor enighet i byggenæringen om kravene som framsettes. Brevet ble oversendt UDIR 1.september.

Øke gjennomføringen
Byggenæringen vil stå overfor store rekrutteringsutfordringer framover, og er avhengig av de fleste fullfører videregående opplæring med fag-/svennebrev, og med næringstilpasset kompetanse. Frafallet fra fag- og yrkesopplæringen er for stort. Bare drøyt halvparten av de som starter på Vg1 bygg- og anleggsteknikk fullfører med fag-/svennebrev i løpet av fem år. Dette er et klart symptom på at noe er feil og at endringer må til.

Heve kvaliteten
Byggenæringen kritiserer mangelen på faglig fordypning i yrkesfagopplæringen i videregående skole. Den store bredden i utdanningsprogrammet gir for få timer til opplæringen i det enkelte lærefag og utdanningen gir ikke den kompetansen som oppgavene i byggenæringen krever og bedriftene etterspør. I verste fall inndeles skoleåret i 22 like enheter med like mye opplæring i alle de 22 lærefagene på Vg1 i utdanningsprogram for bygg- og anleggsteknikk. Dette gir ikke rom for faglig fordypning, og medfører også at opplæringen oppleves lite relevant for elever som allerede har bestemt seg for hvilket fagbrev de ønsker. Mangelen på god yrkesretting av fellesfagene (allmennfagene) i opplæringen, gjør at problemene forsterkes. Både fellesfag og yrkesteori er viktige elementer i fag- og yrkesopplæringen, men all teoriopplæring må følge prinsippet om rett teori i rett mengde til rett tid.

Gjenreise respekten for yrkesfag
BNL mener yrkesfagenes egenverdi må gjenreises. Innholdet i fag- og yrkesopplæringen for bygg- og anleggsteknikk må struktureres rundt kravene i et framtidig arbeidsliv. Yrkesoppgavene i næringen må danne utgangspunkt for læreplanene og opplæringen må være relevant. Dette gjelder også fellesfagene. Målet med yrkesfaglig videregående opplæring må være næringstilpasset fagkompetanse. Kravene BNL fremsetter, vil være et viktig skritt for at utdanningen blir relevant og med godt faginnhold.

BNLs krav
Blant de viktigste kravene fra BNL, er deling av utdanningsprogrammet for bygg og anleggsteknikk i to Vg1, ett for anlegg og ett for bygg, ytterligere tilrettelegging for økt faglig spissing gjennom rydding i strukturen i utdanningsprogrammet, og mulighet for fordypning i læretiden i bedrift.