Oslotrafikken går under sjøen

Bilister i Oslo må glemme gamle vaner og forberede seg på nye kjøreruter. I helgen stenges flere veier, men fra mandag morgen skal 90.000 biler i døgnet passere gjennom den splitter nye Bjørvikatunnelen.

Fakta om Bjørvikatunnelen

* Første senketunnel i Norge. Består av seks deler, hver på 112 meter, som er senket ned i sjøen. Tunnelenes tak ligger omtrent en meter under sjøbunnen og 11-16 meter under havoverflaten.

* 1.100 meter lang hvorav senketunnelen i sjøen utgjør 675 meter.

* Knytter sammen Festningstunnelen og Ekebergtunnelen. Totalt blir det et tunnelsystem på 6 kilometer.

* Kong Harald foretar offisiell åpning av tunnelen fredag.

* Tunnelsystemet åpner for ordinær trafikk om morgenen mandag 20. september. Østgående løp i Bjørvikatunnelen åpnet i april i år.

* Byggestart var i august 2005.

* Totalkostnad er 5,9 milliarder kroner.

Kun finpuss gjenstår før kong Harald kan åpne Bjørvikatunnelen fredag. Ordinær trafikk får imidlertid ikke gå gjennom vestgående løp av tunnelen før tidlig mandag morgen. I helgen skal tunnelen kobles sammen med Festningstunnelen, og det skal lages nye påkjøringer flere steder. Dermed blir det svært redusert fremkommelighet for biler i Oslo sentrum fra fredag kveld til mandag morgen.

Stenger veier
– Det blir problemer for bilistene fra fredag kveld. Vi må stenge flere mye brukte veier, blant annet Mosseveien for å klargjøre ramper, sier Kai Gundersen, kontorsjef i Statens vegvesen og ansvarlig for veitrafikksentralen.

Han anbefaler folk som skal til sentrum i helgen å sjekke hvilke veier som er åpne. Særlig anbefales det å bruke Ring 3 og kjøre rundt bykjernen i helgen.

Hvite fliser
Etter en byggeperiode på fem år var det en stolt prosjektledelse som tirsdag kunne vise pressen resultatet. Norges første senketunnel har blanke hvite fliser på veggene, et ventilasjonsanlegg som kan blåse liten kuling og et avansert overvåkningssystem som kan fange opp hendelser.

– Vi begynte å grave i august 2005, og vi vil holde på til 2013 før alt er ferdig i området, men nå har vi kommet til den viktigste milepælen med åpningen av senketunnelen, slår prosjektleder Svein Røed i Statens vegvesen fast.

Han er ikke mindre stolt når han kan slå fast at prosjektet er i rute både når det gjelder kostnader og tidsplanen.

Vegvesenet har en nøyaktig plan over hva som skal skje i time for time fram til de første bilene kan kjøre ned i tunnelens vestgående løp mandag morgen klokka 6. Det østgående løpet i tunnelen åpnet allerede i april i år.

– Jeg føler meg trygg på at alt skal gå som planlagt fram til åpning, sier Røed.

Nytt kjøremønster
Bjørvikatunnelen vil gi bilister i Oslo-området en rekke nye kjøreruter. For mange vil tunnelen gi en tidsbesparelse, men for enkelte vil tunnelen gi noen ekstra omveier.

En av «problemrutene» er fra Oslo S og vestover. Da må man faktisk kjøre et godt stykke østover til det nye knutepunktet Grønlia før man kommer til tunnelåpningen og kan kjøre vestover under sjøen.

– På sikt vil det bli mindre kø i Oslo med Bjørvikatunnelen. Men full effekt av tunnelen vil vi først få om halvannet år når av- og påkjøringsveiene ved Havnelageret er ferdige, sier Kai Gundersen.

6 km tunnel
Bjørvikatunnelen kobler sammen Festningstunnelen og Ekebergtunnelen, og det blir dermed et sammenhengende tunnelsystem på 6 milometer. Det setter krav til sikkerheten.

– Operatørene ved veitrafikksentralen er trent på å takle forskjellige hendelser. Det er et utrolig avansert overvåkningssystem som skal fange opp hendelser inne i tunnelene i løpet av sekunder. Da kan vi raskt stenge felt og hjelpe nødetater fram. Erfaringsmessig skjer det imidlertid færre uhell i en tunnel enn på veinettet for øvrig, sier Gundersen.